APRSLA

Norsk forum for APRS, D-STAR og Packet
Dato/klokkeslett: 2017-12-18 06:10

Alle tider er UTC + 1 time

Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 2015-01-22 17:23 
Avlogget
Old-timer

Jeg prøvde å skrive en artikkel om erfaringene med sporingssystemet, og sendte den inn til vurdering for publisering i forbindelse med ISCRAM 2015 (International Conference on Information systems for Crisis Response and Management) som skal arrangeres i Kristiansand i mai. Artikkelen ble sett på som interessant nok til at den ble akseptert, men det var betinget av at det gjøres betydelige forbedringer. Det er en utfordring, men hvis dette blir publisert vil det jo være positivt.

Så jeg kaster ut noen spørsmål: Hvorfor har vi hatt suksess med sporing i redningtjeneste? Hva er unikt med vår løsning i forhold til andre løsninger? Hva er sterke og svake sider ved vår løsning? Så, hvis noen av dere har noen kommentarer på disse spørsmålene, så vil jeg være takknemlig. Helst i løpet av nærmeste uke..

Kan hive på flere spørsmål:
  • Hvor presis er sporinga vår i tid og rom? Hvordan er dekninga til en digipeate. Hvordan virker systemet i ulike værforhold og ulike typer landskap?
  • Kan vi definere hvilke oppgaver og roller vi har i KO? Hvordan gjør de ulike gruppene det. Hvordan gjør Røde Kors det, andre som bruker sporing? Er det utarbeidet retningslinjer og rutiner for dette?
  • Er sporene fra trackerne gode nok eller må vi supplere med mer presise data fra GPS-enheter i ettertid?

73
Øyvind, LA7ECA

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2015-01-23 14:11 
Avlogget
Old-timer

Har ikke lest det du har fått komentarer på men...

Sitat:
Hvor presis er sporinga vår i tid og rom? Hvordan er dekninga til en digipeate. Hvordan virker systemet i ulike værforhold og ulike typer landskap?

Presis sporing er vel hva man definerer kravene til og hvordan det skal benyttes? Dokumentasjon for en søkskjede er det godt nok iom at man som oftest har en lagleder og/eller en planlagt rute som er beskrevet i forkant.

Dekning til en digipeater? Nja hva skal man si? Avhengi av topografi/infrastruktur ellers er jo fysikken med radiopropagasjon litt mer konkret men unøyaktig så lenge man ikke vet hvor den står osv.
VHF fungerer veldig bra i alle typer vær. UHF er mer plaget av snø/vanndrev. Skog vs fjell så har V/UHF sine fordeler/ulemper. Men da er det uanz infratsrukturen som dikterer hva som er bra eller ikke.

Sitat:
Kan vi definere hvilke oppgaver og roller vi har i KO? Hvordan gjør de ulike gruppene det. Hvordan gjør Røde Kors det, andre som bruker sporing? Er det utarbeidet retningslinjer og rutiner for dette?

Hvilke KO snakker vi om? RK i Hordaland har egen aksjonsledergruppe som er delt inn i roller. Samband/GIS er egen rolle. Denne rollen kunne NRRL på sikt overtatt iom at det er mer et eget fagfelt som RK ikke nødvendigvis selv må beherske. Men det dikterer at f.eks NRRL har like dedikerte mennesker som da stiller på aksjoner på lik linje med andre i FORF. Krever også grunnopplæring osv.

Sitat:
Er sporene fra trackerne gode nok eller må vi supplere med mer presise data fra GPS-enheter i ettertid?

Gode nok til hva? Politiet i Hordaland forventer en GPS log mens lagene i andre enden av søkskjeden har f.eks en tracker. Da har man yttergrensene på et søk. Har man kun en tracker så vet lagleder yttersonen på søket og da er dette også godt nok.
Selv med stor unøyaktighet i et søk så vil jeg jo tro det er mer enn godt nok til å dokumentere et søksområde. f.eks finsøk så blir jo alt finkjemmet. Mens grovere søk så er det et "område" som ofte på nytt må søkes. Selv omkråder søkt med hund som har GPS vil man måtte på nytt søke.

Så hvis en tracker kan lagre GPS data oftere enn hva den sender ut på RF så er det et stort bonus om man kan dumpe loggen i KO etterpå.

Årsaken til at tracking i andre etater er så godt motatt er helt enkelt PolaricServer. Etatene er en istid unna med tanke på tilgang til teknologi. Selv de dyre kartsystemene og det jeg har sett av tracking på nødnett virker kjedelig og kronglete. Men i hoved sak er dette kompetanse (GIS etc) f.eks politi ikke får tid og/eller penger til å bli kjent med. Derfor sverger de til FORF og benytter seg av den kompetansen som finnes der.

Fordelen vår er også at vi ikke trenger en utredning på flere tiår på å prøve noe.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2015-01-23 15:02 
Avlogget
Old-timer

LA3QMA skrev:
Hvilke KO snakker vi om? RK i Hordaland har egen aksjonsledergruppe som er delt inn i roller. Samband/GIS er egen rolle. Denne rollen kunne NRRL på sikt overtatt iom at det er mer et eget fagfelt som RK ikke nødvendigvis selv må beherske. Men det dikterer at f.eks NRRL har like dedikerte mennesker som da stiller på aksjoner på lik linje med andre i FORF. Krever også grunnopplæring osv.

Jeg tenker mest på KO på innsatssted. Ledet av innsatsleder, men også LRS og HRS kan være relevant. Har vi noen andre viktige KO funksjoner i norsk redningstjeneste? Forstår det slik at man har en rolle som "informasjons manager" på en måte. Samband + informasjonssystemer som GIS. Logging er også nevnt. Men det er vel fokus på samhandling siden det også finnes fagsystemer. Dette svarer jo til hva jeg har erfart men ting er ofte veldig uformelt. Det er ikke en veldig klar definisjon av roller såvidt jeg forstår det.

Sitat:
Gode nok til hva? Politiet i Hordaland forventer en GPS log mens lagene i andre enden av søkskjeden har f.eks en tracker. Da har man yttergrensene på et søk. Har man kun en tracker så vet lagleder yttersonen på søket og da er dette også godt nok.
Selv med stor unøyaktighet i et søk så vil jeg jo tro det er mer enn godt nok til å dokumentere et søksområde. f.eks finsøk så blir jo alt finkjemmet. Mens grovere søk så er det et "område" som ofte på nytt må søkes. Selv omkråder søkt med hund som har GPS vil man måtte på nytt søke.

Så hvis en tracker kan lagre GPS data oftere enn hva den sender ut på RF så er det et stort bonus om man kan dumpe loggen i KO etterpå.

Tror vi skiller mellom det operasjonelle bildet når aksjonen pågår og analyse av historisk informasjon i etterkant av en aksjon eller et oppdrag. Hvilke områder har blitt avsøkt i dag? Hvilke skal vi søke i morgen? Er det slik at man MÅ supplere med GPS spor fra hundetrackere og liknende?

Sitat:
Årsaken til at tracking i andre etater er så godt motatt er helt enkelt PolaricServer. Etatene er en istid unna med tanke på tilgang til teknologi. Selv de dyre kartsystemene og det jeg har sett av tracking på nødnett virker kjedelig og kronglete. Men i hoved sak er dette kompetanse (GIS etc) f.eks politi ikke får tid og/eller penger til å bli kjent med. Derfor sverger de til FORF og benytter seg av den kompetansen som finnes der.

Fordelen vår er også at vi ikke trenger en utredning på flere tiår på å prøve noe.

Du er inne på noe interessant og det kunne vært spennende å se dypere inn i hvorfor det er slik. Å samle inn sporingsinformasjon og plassere disse på et kart er jo ikke noe nytt, så hva er det egentlig? Jeg har fått kommentar på at manuelle annoteringer (alias) er interessant og det pekes på mulighet for å knytte dette til semantisk-web teknologi. Jeg mener selv at det har vært en fordel at systemet er såpass åpent og tilgjengelig og at det åpner for mulighet til å kombinere informasjon fra flere kilder i et felles operasjonelt bilde.

Finnes det skriftlig dokumentasjon på noe av dette hadde det vært nyttig. Noe man kan referere til for å underbygge dette? Jeg vet jo at det ble sagt endel ting i 22 juli rapporten om mangelfulle systemer, men dette er vel snakk om mer vanlige situasjoner hvor man f.eks. leter etter savnede personer.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Alle tider er UTC + 1 time