Jeg har prøvd å lufte dette for noen, men reponsen er ikke spesielt stor. Saken er at det er mulighet for å arrangere et seminar om fri programvare/åpne data i frivillig redningstjeneste i forbindelse med GoOpen konferansen 2013. Dette skal være i Tromsø. Det er i såfall snakk om den 6. mars.
Mye fokus vil nok være på det vi har gjort med tracking og Polaric Server, også videreutvikling, men her vil det være åpent for flere innlegg om IKT løsninger for samhandling i redningstjenesten.
Det haster nå med å få avklart om vi skal arrangere dette, og i det minste rammen for innholdet, arrangør og liknende (NRRL, FORF?) slik at dette kan annonseres som en del av programmet for GoOpen. Dette begynner å komme på plass nå, og det etterspørres derfor avklaring fra oss. En annen grunn til at det trengs avklaring snart er at det må søkes om finansiering. Foredragsholdere bør kunne få dekt reise og opphold, osv.. Det sliter jeg litt med fordi det har vært lite respons fra miljøet, samt at det er mye for en mann å planlegge dette helt alene. Jeg ser at det er en utfordring for mange frivillige å delta på en konferanse på dagtid, i Tromsø, midt i uka, men jeg håper også på å kunne trekke inn interesserte litt utenfor redningsmiljøet.
Derfor vil jeg gjerne ha respons fra interesserte. Hvem er interessert i å komme. Er det forslag til innhold og er det noen som kunne tenke seg å hjelpe til med planlegging og gjennomføring? Også utenom dette spesielle seminaret (hvis vi får det til), tror jeg konferansen blir interessant. Av foredragsholdere kan jeg nevne Håkon W. Lie, Opera Software, og Chris De Bona, Google. Det kommer mange fra offentlig sektor som driver med fri programvare og deling av data. F.eks. Statens Kartverk.
Så, noen?
|