APRSLA

Norsk forum for APRS, D-STAR og Packet
Dato/klokkeslett: 2018-01-23 01:20

Alle tider er UTC + 1 time

Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Konferanse/seminar
InnleggSkrevet: 2013-01-08 15:11 
Avlogget
Old-timer

Jeg har prøvd å lufte dette for noen, men reponsen er ikke spesielt stor.
Saken er at det er mulighet for å arrangere et seminar om fri programvare/åpne data i frivillig redningstjeneste i forbindelse med GoOpen konferansen 2013. Dette skal være i Tromsø. Det er i såfall snakk om den 6. mars.

Mye fokus vil nok være på det vi har gjort med tracking og Polaric Server, også videreutvikling, men her vil det være åpent for flere innlegg om IKT løsninger for samhandling i redningstjenesten.

Det haster nå med å få avklart om vi skal arrangere dette, og i det minste rammen for innholdet, arrangør og liknende (NRRL, FORF?) slik at dette kan annonseres som en del av programmet for GoOpen. Dette begynner å komme på plass nå, og det etterspørres derfor avklaring fra oss. En annen grunn til at det trengs avklaring snart er at det må søkes om finansiering. Foredragsholdere bør kunne få dekt reise og opphold, osv.. Det sliter jeg litt med fordi det har vært lite respons fra miljøet, samt at det er mye for en mann å planlegge dette helt alene. Jeg ser at det er en utfordring for mange frivillige å delta på en konferanse på dagtid, i Tromsø, midt i uka, men jeg håper også på å kunne trekke inn interesserte litt utenfor redningsmiljøet.

Derfor vil jeg gjerne ha respons fra interesserte. Hvem er interessert i å komme. Er det forslag til innhold og er det noen som kunne tenke seg å hjelpe til med planlegging og gjennomføring? Også utenom dette spesielle seminaret (hvis vi får det til), tror jeg konferansen blir interessant. Av foredragsholdere kan jeg nevne Håkon W. Lie, Opera Software, og Chris De Bona, Google. Det kommer mange fra offentlig sektor som driver med fri programvare og deling av data. F.eks. Statens Kartverk.

Så, noen?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Konferanse/seminar
InnleggSkrevet: 2013-01-08 15:25 
Avlogget
Old-timer

Jeg for min del føler at jeg ikke kan bidra med så mye. Nok baller i luften.

Når det gjelder respons osv så ser jeg jo at det er flere organisasjoner som også har en viss treghet uten at det er noe negativt ment.

Et felles verktøy for søk/redning/samband osv er jo noe men krever mange at mange fag setter seg ned og definerer behov. Så må man se på hva man har i dag, hva som kan brukes og hva som bare må fjernes i sin helhet og tenke nytt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2013-01-10 13:40 
Avlogget
Old-timer

[quote="LA3QMA"
Et felles verktøy for søk/redning/samband osv er jo noe men krever mange at mange fag setter seg ned og definerer behov. Så må man se på hva man har i dag, hva som kan brukes og hva som bare må fjernes i sin helhet og tenke nytt.[/quote]

Nemlig. I tillegg til videreutvikling av PS og karttjeneste så ser jeg behov for å se alt dette i sammenheng, hva slags verktøy har vi, hvordan brukes de, hva er det behov for, og hva betyr slike ting som fri programvare og deling av informasjon/data i den sammenheng? Dette treffer tema for GoOpen ganske godt mener jeg og det er en unik mulighet som sannsynligvis kommer bare en gang. Det vil være veldig synd å la denne muligheten gå fra oss.

Hvis det kunne være NOE som kunne hjelpe oss videre her, ikke nødvendigvis at du kan delta på konferansen, men en ide, et innspill, et argument for å jobbe videre med dette?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2013-01-10 15:35 
Avlogget
Old-timer

SISTE: Richard Stallman er nå bekreftet som foredragsholder på GoOpen 2013.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2013-01-12 03:39 
Avlogget
Old-timer

Dere er begge inne på viktige ting. Dette er bragt videre til Folk i NSOA også. Da med antydning om fokusering om APRS eller Tracking.

Jeg er overhodet ikke kvalifisert og kan ikke bidra, men ser at sakene kan være interessante.

Har nevnt det i andre sammenhenger. Kanskje noen steder i Norge kunne dra nytte av HF APRS vhj av SCS DSP Roust Packet Tracker der null infrastruktur finnes. (HF 500Hz totalbredde 8carriers Tracking +/VHF/UHF ax25 standard tracking.)

Selv standard HF AX25 300B packet er uavhengig av drifting i frekvens og tonehøyde, over 100Hz kan det bommes med.

Eller også til ren data-kommunikasjon med Winlink SW i connected mode også på HF/VHF/UHF.

Boksen er bitteliten og kan stå frittstående uten PC, men radio og GPS trenges så vidt jeg vet.

Dette er goddagmann økseskaft, da HW boksen er Proprietær, men ikke SW så vidt jeg skjønner.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Alle tider er UTC + 1 time