APRSLA

Norsk forum for APRS, D-STAR og Packet
Dato/klokkeslett: 2018-08-18 13:02

Alle tider er UTC + 1 time

Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 2018-04-01 20:36 
Avlogget
Old-timer

Grunnet liten trafikk vurderer jeg å flytte alt til groups.io men la forumets innhold være lesbart.
Større artikler/meldinger med informasjon som fremdeles er brukbart vil jeg muligens konvertere til WIKIen på groups.io

Setter pris på tilbakemeldinger og forslag til veien videre :-)

73 de LA3QMA

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2018-04-01 21:02 
Avlogget
Old-timer

groups.io er sikkert helt greit så lenge folk oppfatter overgangen. Alt er bedre enn å basere ting på Facebook og tilsvarende (noe jeg trolig flykter fra snart uansett). Alternativet ville ev. være google groups eller yahoo.

Dessverre ikke mye liv her lenger, og jeg skal innrømme at jeg ikke sjekker her så ofte.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2018-04-02 22:52 
Avlogget
Old-timer

Jeg vurderer for min del å trekke meg fra NRRLs sentrale sambandsteam (som jeg vil påstå ikke fungerer lenger) og legge ned aprs.no. Det er frustrerende. Jeg opplever det som at jeg ikke har noen arena å diskutere dette på. Det er som å rope ut i det tomme rommet. Noen er på Facebook, det virker som de fleste sitter på gjerdet og er i liten grad villige til å bidra. Det er vanskelig å dra dette lasset alene.

Jeg tenkte å avvente beslutninga til Hammetinga og håpet på et møte der om sambandstjenesten.

73 og (kanskje) takk for meg.

LA3QMA skrev:
Grunnet liten trafikk vurderer jeg å flytte alt til groups.io men la forumets innhold være lesbart.
Større artikler/meldinger med informasjon som fremdeles er brukbart vil jeg muligens konvertere til WIKIen på groups.io

Setter pris på tilbakemeldinger og forslag til veien videre :-)

73 de LA3QMA

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2018-04-10 07:28 
Avlogget
Old-timer

Takk for innput.

En del tema på dette forumet og forgjengeren(e) til forumet er jo nå "utsnakket" og man finner utallig informasjon på Internet. Desverre er ikke alt på norsk for de som trenger dette og det er desverre mye feil informasjon.

Det beste hadde vært om det var samlet på NRRL og var åpent også for de som ikke er medlem, i alle fall store deler siden mye er informasjon/diskusjoner som alle er tjent med å kunne etc.

Tiden flyr og tiden endrer seg med tanke på hvordan man kommuniserer. Før var det maillister/BBS som var knutepunktene. Deretter forum etc.
Maillister er på "nytt" modernisert i form av at de også kan leses på web. Men det er ikke alle som liker den form for kommunikasjon.

Nå har man f.eks Facebook som er genialt til enkelte typer kommunikasjon. Men det er helt ubrukelig til å formidle/diskutere informasjon som man skal kunne bruke som "oppslagsverk".

Mennesker liker å bidra og med det resultat at "alle" vil sette opp et forum/mailliste med de ulempene med at alt er spredt her og der. En annen "trend" jeg ser på den nye generasjonen er at de forventer at alt virker uten at de setter seg inn i helt grunnleggende ting. Dette gjelder ikke bare amatørradio.

Uanz på et eller annet tidspukt må jeg oppgradere forumet pga sikkerhets fikser etc. Selv om dette ikke tar lang tid av mitt liv så er ikke det noe jeg ønsker å bruke tid på med den lille aktiviteten det er her på forumet. Da outsourcer jeg det til f.eks groups.io men bruker tid på å plukke ut "godbitene" fra forumet ved ledige stunder slik at vi iveretar et oppslagsverk.

Det beste synes jeg hadde vært å ha aprsla.net og aprs.no på samme "side" som f.eks NRRL men skille kart, wiki etc i egne underdomener.

Sambandstjenesten er en annen historie. Her lokalt er det mye aktivitet og diskusjoner på hvordan man best og mest praktisk kan ha et stabilt "HF nett", winlink og aprs mm. Sentralt synes jeg det mangler et større mål og jeg savner fremdeles etter så mange år som medlem av NRRL en dynamisk sambandstjeneste som er aktivt under utvikling og diskuterer sambandsplaner etc.

På HF har man hengt seg helt opp i at samband skal være voice og samtidig oppfordres man til å bruke winlink. Mens halve tiden bruker man på å finne gode HF voice frekvenser når det kunne vært løst med f.eks winlink og f.eks scanner noen faste frekvenser pr. bånd med noe digitalt for å informere andre deltakere hvilke bånd som funker eller ikke. Det er mer effektivt å gjøre digitalt om forholdene er dårlige. Så kan man skifte til voice når man har funnet en frekvens som passer for "alle".

Løsningene har vært der i alle år men vi henger igjen med gammel tankegang.

Men dette var en digresjon. jeg avventer litt på deg og hammetingen før jeg eventuelt flytter ting til groups.io

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Alle tider er UTC + 1 time