APRSLA

Norsk forum for APRS, D-STAR og Packet
Dato/klokkeslett: 2017-12-18 06:12

Alle tider er UTC + 1 time

Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 2014-08-16 21:58 
Avlogget
Old-timer

Hvis vi hadde mulighet til å utvikle og designe en helt ny (APRS?) tracker, hva skulle den ha av funksjonalitet? Hvordan ser den ultimate (portable) tracker ut? Jeg tenker at det er greit å prøve et øyeblikk, å se bort fra begrensinger og kanskje drømme litt..

En ting som har vært nevnt er muligheten til å logge posisjonene i eget minne, eventuelt på en micro-SD brikke slik at man kan hente ut et mer nøyaktig spor i ettertid. En annen ting er digipeater, men kanskje litt mer avansert enn dagens digipeatere? Kan man gjøre noe med et display? Eller sensorer som f.eks. temperatur, magnetometer, .. ? Blåtann for kommunikasjon med smarttelefon? Wifi?

Så må man selvsagt veie ønske om funksjonalitet opp mot batterikapasitet og at den skal være robust og enkel å bruke.

Kan det ha noe for seg å kjøre trackere på 70cm, eller å bruke FSK i stedet for AFSK?

Noen tanker (litt mer teknisk) om å konstruere en tracker er her:
http://aprs.no/dokuwiki/doku.php?id=prosjekt:tracker2

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-08-18 10:28 
Avlogget
Old-timer

En interessant tanke! Jeg har flere ganger tenk ut drømmeradioen, drømme-QTH og så videre. En tracker er kanskje noe som kan realiseres litt enklere, så her er mine store tanker, håp og drømmer om en APRS-tracker:

• RX-mulighet slik at man kan sette callsign, path, digipeater, be om et beacon osv. fra KO
  • Konfigurerbar radio via radio (som f.eks. Argent Data T3-301)
  • 2m og 70cm, evt. også 9600 baud. AFSK ut/inn for 300 baud data til HF (evt. PSK31)
  • Digipeater (som nevnt ovenfor)
  • Bluetooth (for å f.eks. koble til APRSDroid)
  • Display for å vise aktuell posisjon og f.eks. nærmeste trackere (andre søkelag), kanskje også avstand og heading til et satt objekt/waypoint
  • Knapp for objektplassering slik som Polaric Tracker (kanskje flere knapper?)
  • Mulighet for å sende melding (eksternt tastatur eller 3x4-tastatur på trackeren)
  • GLONASS og evt. Galileo i tillegg til GPS
  • Synkroniserte klokker i alle trackere hvor hver tracker har sin tidsluke for å sende beacon (begrense kollisjoner)
  • Mulighet for ekstern (aktiv) GPS-antenne til bruk i f.eks. kjøretøy
  • Logging til minnekort (som du nevnte)
  • Automatisk lese en config fra minnekort ved oppstart (enklere å sette opp store partier med trackere)

Med alt dette så kan det selvfølgelig se ut som trackeren må bli litt større enn det Polaric Tracker er, men jeg vil tro at man kan øke størrelsen litt uten at det får mange praktiske ulemper.

Føyer til mer dersom jeg kommer på noe :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-08-19 07:55 
Avlogget
Old-timer

bare en kommentar på dette med tidsluker så fungerer det utmerket så lenge man har full kontroll på alle trackerene. Det må også være et begrenset antall trackerer i et miljø der det ikke er alt for mange digipeatere. Hvis ikke ender man opp med mer pakke tap enn om man lar trackeren lytte etter ledig tid og så sende noe de dumme trackerene ikke gjør. PolaricTracker lytter vel før den sender om jeg ikke husker feil.

statiske intervall er vanskelig å beregne spesielt når det er digipeatere med i bildet. for hver digi extra vil man få tilsvarende færre tidsluker og man får flere kollisjoner i randsonene.

RødeKors bruker tidsluker på vinter A kurset på Finse. Her er man i en "gryte" man har full kontroll på hvor mange digipeatere som kan nåes og man vet hvor mange trackere som skal være i bruk.
Her er det gjort fordi man ønsker oftere oppdateringer og at SmartBeacon ikke er så egnet når noen går sakte på ski i den settingen. Ulempen er mye extra load på aprs nettet så lenge dette pågår.
Men her er fordelen at man fort ser når et lag er "borte" og man må følge litt med eller kontalte dem på radio. Ulempen er at "vanlige" trackere nå sjeldent slipper til og når de gjør det så blokkerer dette logikken for trackerene med tidsluker.

Ellers er meldinger og et "kart" på et display et ganske fint verktøy. "kartet" må ikke inneholde kart men vise f.eks stasjonene i forhold til hverandre og kanskje vise sitt eget spor.

Jeg har en inreach delorme som viser et "kart" og den er jeg veldig fornøyd med.
http://www.inreachdelorme.com/product-i ... plorer.php

Se på høyre side "Color-Coded Map View with Waypoints" så ser du hva jeg mener med "kart".
Jeg har forøvrig laget en gateway til delorme som viser den på aprs. neste steg er å få to veis melinger mellom aprs og delorme.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-08-19 10:01 
Avlogget
Old-timer

Interessant.

Man må nok på et tidspunkt veie ønsket funksjonalitet både mot pris og strømforbruk. Men ikke la det begrense den kreative tenkinga. Man kan kanskje tenke seg en portabel tracker og en mer avansert versjon for bruk i kjøretøy med display og det hele. Eventuelt blåtann eller wifi og en mobilapp som legger til funksjonalitet.

Til det med tidsluker. Jeg antar at GPS er en kilde for tidssynkronisering som er lett å ta i bruk. Man kommer for øvrig fort opp i problemet med kompatibillitet med den eksisterende infrastrukturen som man også vil gjøre med bruk av 70cm og/eller FSK modulasjon. Kanskje man må ta denne utfordringa på et eller annet tidspunkt.

Ja, Polaric lytter før den sender. Jeg har tenkt på muligheten til å lytte ETTER at pakken er sendt for å få en indikasjon på om en digipeater har fanget den opp. Jeg har eksperimentert med en litt annen tilnærming: Å sende rapporter mer enn en gang for å øke sjansen for at de kommer fram. Hvis en tidligere rapport "piggybackes" (i kommentarfeltet) på en pakke og komprimeres maksimalt så krever det lite ekstra av sending. Dette gjør det også mulig å hekte på posisjonsrapporter man ellers ikke ville sendt for å få en høyere "oppløsning". Dette har vært testet og fungerer med Polaric tracker og server.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-12-19 00:07 
Avlogget
Old-timer

Hei. Har nevnt den før, men siden Asbjørn nevner HF og evt PSK 31, vil jeg føst henlede oppmerksomheten på UZ7HO software modem.
Spiller på 1200, og jeg tror 2400 og 9600 samt 300. HF har en mulighet for "parallellsetting" slik at den ikke er så sensitiv i SSB på å bomme på korrekt frekvens. Dvs mye bedre på HF under multipath enn f.eks en gammal KAM.

Rolls Royce finnes under SCS-PTC.COM med deres Tracker, som i tillegg til 500Hz HF 8 channnels 300 eller 600b mode, simultant takler gammaldags 300b HF Packet. Den kan tracke samtidig (eller med noen sekunders tidsforskyvning) på HF i begge modes HF Robust PAcket eller vanlig HF Packet, slik at brukere på ulike utstyrsnivåer kan dekode.
Og selvsagt alle VHF/UHF packet og aprs modes, og den kan lytte.

Finn/LA7UM

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-12-28 10:09 
Avlogget

Ang opprinnelig tema, så er vel kanskje den lille AP510 en kandidat. Jeg prøver ut en nå. Se litt om den på bloggen min her: http://la3za.blogspot.no/2014/12/waitin ... acker.html

Sverre
LA3ZA

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2015-02-27 23:02 
Avlogget
Old-timer

Jeg kan jo prøve igjen: Jeg ser altså muligheten for å utvikle en ny portabel tracker som kan loddes sammen av en amatør, men som har egenskapene som Polaric Tracker har, pluss mer. Tanken er å benytte ferdigkjøpte moduler for mikrokontroller, radio, PA, GPS og montere disse på et kretskort, så finne en god løsning for å montere dette med batteri, i en rimelig solid og tett boks, osv..

Jeg har gjort meg noen tanker her.
http://aprs.no/dokuwiki/doku.php?id=prosjekt:tracker2

Er det nok interesse for dette, så kanskje? Noen interesserte? Noen innspill på valg av komponenter o.l. Jeg har skissert noen alternativ.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2015-03-02 10:28 
Avlogget
Old-timer

Noen kjappe kommentarer:

Må ha RX og TX som du også sier er et must

Må det være ARM basert?
Hvorfor velge plastløsning på boksen? Hvis man må dette kan man velge en mer robust plasttype?
5W burde være minimum.
Logging til SD-kort og/eller mulighet for å overføre sporloggene til BlueTooth/wlan (gjør det dyrere men mer tidsriktig det meste i dag er trådløst)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2015-03-02 15:43 
Avlogget
Old-timer

LA3QMA skrev:
Noen kjappe kommentarer:

Må ha RX og TX som du også sier er et must

Må det være ARM basert?
Hvorfor velge plastløsning på boksen? Hvis man må dette kan man velge en mer robust plasttype?
5W burde være minimum.
Logging til SD-kort og/eller mulighet for å overføre sporloggene til BlueTooth/wlan (gjør det dyrere men mer tidsriktig det meste i dag er trådløst)

Det må ikke være ARM basert, men det er en kjent, rimelig og svært tilgjengelig arkitektur. Det er jo også mulig å bruke AVR (8-bit) noe som gjør at Polaric Tracker koden lettere kan gjenbrukes. Der er Teensy++ 2 et alternativ (samme MCU som PT).

Plastløsning har den fordel at GPS modulen kan loddes rett på kretskortet. Det hele blir enklere å montere hvis man slipper å montere GPS eller GPS antenne på utsiden av boksen. Det bør være en robust plasttype men man bør unngå en plasttype som skjermer for GPS signalene.

Blåtann som en seriell forbindelse er for øvrig billig å enkelt å få til. Et HC06 modul koster vel under hundrelappen. Det hadde jo vært rått med wlan og _automatisk_ overføring av data til nærmeste server så snart trackeren detekterte at den var på internett. Men i såfall måtte man implementere TCP/IP stakken, "autodiscovery" og sikkerhet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2015-03-02 17:00 
Avlogget
Old-timer

LA7ECA skrev:
Men i såfall måtte man implementere TCP/IP stakken, "autodiscovery" og sikkerhet.

Tar tilbake dette. Det finnes selvsagt moduler som har dette innebygd. Aksesspunkt i frimerkestørrelse.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2015-03-03 08:06 
Avlogget
Old-timer

angående boxen så sjekket jeg noen av linkene du hadde og synes den OtterBox så kurant ut.

Men det blir vekt, formfaktor og batterier som er "begrensningen". Antennen er også noe man burde se om det er mulig å lage noe mer effektivt som ikke blir en slik pisk som bare står i veien.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2015-03-04 14:13 
Avlogget
Old-timer

LA7ECA skrev:
LA7ECA skrev:
Men i såfall måtte man implementere TCP/IP stakken, "autodiscovery" og sikkerhet.

Tar tilbake dette. Det finnes selvsagt moduler som har dette innebygd. Aksesspunkt i frimerkestørrelse.

Det er en sak som er nokså "hot" akkurat nå og det er ESP8266 moduler. Det er mange slike tilgjengelig basert på samme chipen. Du kan få slike til en 50-lapp, de har en mikrokontroller med innebygd WIFI, pluss en flash-minne-chip. Du kan utvikle firmware selv og det finnes utviklingsverktøy og eksempler på nettet. De kommunisere med en annen mikrokontroller via vanlig serieport og AT kommandoer. Det kan være akseptabelt hvis du legger webserver-program og statiske filer (f.eks. bilder) på modulen. Man kan eventuelt se om man kan bruke SPI.

https://www.olimex.com/Products/IoT/MOD ... e-hardware
http://www.seeedstudio.com/depot/WiFi-S ... -1994.html
http://www.aliexpress.com/item/ESP8266- ... 0558e02r02

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2015-06-29 22:58 
Avlogget
Old-timer

Dette har blitt liggende en stund - ikke så lett å få tid til alt man har lyst til. Ideen er ikke død.
Har postet litt på Hamlabs:
http://hamlabs.no/category/projects/at/

SA818 så ut som et billig og greit radiomodul. Dette er testet og konklusjonen er at det ikke er brukbart. Det tar alt for lang tid fra du nøkler senderen til modulasjonen er ok.

Det finnes imidlertid et annet modul som ligner veldig og som er like rimelig. Det er dette som brukes i AP510 og dette har jeg tenkt å teste.

Et annet innspill jeg har fått er at det er litt "overkill" å bruke en PA modul når radiomodulen gir 1W ut. En enkel transistor kan gjøre jobben. Det tror jeg at noen andre enn meg kan se på.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-06-05 23:23 
Avlogget
Old-timer

LA7ECA skrev:
Dette har blitt liggende en stund - ikke så lett å få tid til alt man har lyst til. Ideen er ikke død.
Har postet litt på Hamlabs:
http://hamlabs.no/category/projects/at/

Ideen er fortsatt ikke død. Se Hamlabs.no. En første test med eget kretskort design er på gang, for å komme videre med testing og programmering. Før jeg har fått kretskortet, har jeg begynt å lure om trackeren bør ha et relativt enkelt LCD display for å vise viktig informasjon og kanskje enkle menyvalg. Jeg tenker å teste den populære Nokia 5110. Billig (rundt 50-lappen), lett å programmere, og bruker lite strøm (hvis du gjør det riktig). For mer avansert display/brukergrensesnitt ser jeg uansett for meg at man knytter den opp mot en PC eller smarttelefon via WIFI modulen.

Tar gjerne innspill på dette og ellers hvordan en slik tracker bør være.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-06-06 07:16 
Avlogget
Old-timer

Eventuelt så kan man kanskje bruke et av de SSD1306-baserte OLEDene i 128x64 eller 128x32 pixlers oppløsning. Her kan du velge mellom I2C og SPI - alt etter hva som passer best. De koster nok også litt mindre enn et 5110-display.

Prosjektet ser interessant ut ellers, men jeg må studere det litt mer når jeg har tid til å skjerpe sansene litt :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-06-06 10:57 
Avlogget
Old-timer

LA1HSA skrev:
Eventuelt så kan man kanskje bruke et av de SSD1306-baserte OLEDene i 128x64 eller 128x32 pixlers oppløsning. Her kan du velge mellom I2C og SPI - alt etter hva som passer best. De koster nok også litt mindre enn et 5110-display.

Ja, den er et alternativ og jeg satser på å teste den også. Den ser ut til å være mulig å få til kr 50 på ebay, mens 5110 kan du få til kr 20 pr stk. 5110 har betydelig lavere strømforbruk hvis baklyset er av, mens 1306 kan du se i mørket og strømforbruket er ikke avskrekkende. 1306 er mindre og har høyere oppløsning. Det kan være en fordel. En fin sammenlikning her: http://www.bigmessowires.com/2011/06/07 ... smackdown/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-07-07 13:02 
Avlogget
Old-timer

Er nå igang med eget kretskort. Har fått ESP8266 modulen i gang med NodeMCU, samt kommunikasjon mellom denne og Teensy. Det er demonstrert at apparatet kan kjøre en webserver.

http://hamlabs.no/2016/06/28/assembling ... lab-model/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-11-24 11:39 
Avlogget
Old-timer

Ja, da har vi fått tilsagn fra NRRL om tilskudd til å lage en prototypeserie. Det er et håp om å kunne vise fram resultatet på Norsk Ham Meeting 2017.

Siste: http://hamlabs.no/2016/11/07/tracking-i ... and-igate/

Jeg har fått den til å motta og gå som digipeater og igate. Det ser også ut som at Nokia 5110 display fungerer. Greit nok, men ikke perfekt. Baklyset er ikke all verden. Vel.. Utforminga (med glass og metalldeksel) er imidlertid slik at det er lett å montere i en kasse og den koster nesten ingen ting. Det finnes andre alternativer med både bedre oppløsninger, oled og farger, men det skal litt mer til for å montere disse på en pen og trygg måte.

Kassa blir sannsynligvis den samme som Polaric Tracker, men med plastlokk.

Jeg er mer usikker på PA trinn. En MRF1511NT1 transistor er en mulighet, men trenger testing før kretskort legges ut. Dessuten får dette konsekvenser for batteri, spenningsregulator, osv. Det er mulig å få 7,4V LiPo batteri (to celler seriekoplet), men hva med balansering?

Det finnes et par svitsjede regulatormoduler til 3,3V. Det gjenstår vel å se om støyen fra disse er av betydning.

Og så er det eventuell mulighet for ekstern strømforsyning og lading av batteri. En eventuell ladekrets komplisererer det endel. Kan man basere seg på at man kjøper egen lader spesielt for slike LiPo batteri? I såfall vil nok noen oppleve det som en begrensing.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2017-03-02 13:05 
Avlogget
Old-timer

LA7ECA skrev:
Ja, da har vi fått tilsagn fra NRRL om tilskudd til å lage en prototypeserie. Det er et håp om å kunne vise fram resultatet på Norsk Ham Meeting 2017.

Mottar kretskortene sannsynligvis i morgen. Litt optimistisk kanske å si vi er i rute, men jeg tror på at vi får til noe som kan vises fram.
http://hamlabs.no/2017/03/01/making-prototype-trackers/

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ] 

Alle tider er UTC + 1 time