APRSLA

Norsk forum for APRS, D-STAR og Packet
Dato/klokkeslett: 2017-11-25 12:28

Alle tider er UTC + 1 time

Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Kommer det repeatere??
InnleggSkrevet: 2007-09-23 20:43 
Avlogget

Hei..

Er det noen som har hørt noen rykter at noen grupper skal anskaffe D-Star noder? Vil D-Star kunne trigge vilje til investeringer sentralt fra NRRL for å få bygd ut nodenett?

Noen som vet om det er solgt mange D-Starradioer rundt omkring (sjøl bor jeg på Romerike, litt nord for Oslo)?

Grunnen til at jeg spør er at jeg nå har solgt min TM-D700. Planen er å gå til annskaffelse av ny radio i siste halvdel av november.

Kjøp av ny radio nå betyr, pga kostnaden, at det vil bli "en stund til" neste gang. Det er her valgets kvaler dukker opp: Kenwoods TM-D710e eller Icoms IC-E2820.

Du får full pakke Icom med GPS etc. i Karlstad for 6.700,- norske. Har ikke funnet ett sånt tilbud i Norge, men det dukker vel opp snart?

Titter som bare det etter TM-D700 hos Permo, men det dukker aldri opp noe på sidene dems. Noen andre firmaer i Norge som selger Kenwood radioer?

Sånn ved første øyekast, så ser D-Starradio veldig spennende ut (håper selvsagt det kommer annen software enn D*Chat selv om den er artig nok). Gode råd og tips mottaes med takk!!!

73 de LA7IOA, Glenn

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 2007-09-23 21:48 
Avlogget
Old-timer

Det skal være en D-STAR repeater på Totenåsen et sted.
Vet ikke kallesignal eller frekvens.

NRRL vil neppe komme med noen økonomisk støtte til utbygging av D-STAR.

Permo får inn KENWOOD TM-D710 i slutten av september, siden det bare er en uke igjen av september, så burde de få den inn i løpet av neste uke.

Sist endret av LA8OKA den 2007-10-05 01:03, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: hmm
InnleggSkrevet: 2007-09-23 22:02 
Avlogget
Old-timer

Nodenettet kunne jo vært interesangt å fått bygget ut på nytt.

Siden det nettet som var i drift nå bare er delvis operativt så har det skjedd mye.

Hastigheten er uendret og små meldinger kan man like greit formidle via f.eks APRS selv om dette ikke garanterer at man når fram. Det er også redusert rekkevidde med APRS iom at det ikke er connected noe nodenettet var.

Det blir fort dyrt om man skal oppgradere nodenettet. Men om alle var enige så kunne jo nødsambands midler de 5-10 neste årene gå uavkortet til nodenettet hvis alle var enige.

Hva kan vi oppnå med dette? Vi kan få ISDN hastighet for klientene mao brukerene som har 23cm og D-STAR

Men linkene/nodene/backbone eller hva vi skal kalle det må da gå på 5-10GHz

Man vil da ha et uavhengig "internet" og skal man blade APRS inn i dette så kunne alle Norske APRS servere/igater benytte dette nettet. Og man kunne ha noen få "IGATER" som tok den trafikken videre til de globale aprs serverene.

Da vil man kunne operere helt uavhengig internet der man idag er avhengig av igater.

Hvis man ikke tenker APRS så kunne man da relaye bilder/filer/lyd og man kunne koplet repeaterene sammen via echolink på et eget "internet".

Nødsamband så vil et nett tilsvarende det nodenettet var i "gamledager", men med større båndbredde vært gull verdt i enkelte situasjoner.

Men noe slikt krever forutenom MYE penger, utrolig mye planlegging med oppsett av infrastrukturen. Og enda lengre tid på å realiseres.

Men du er ikke den eneste som har tenkt tanken. Og en slik tanke er uendelig mye bedre enn å tenke D-Star med APRS. D-Star kan og burde brukes til noe helt annet iom at det er designet for datatrafikk og ikke laget for f.eks aprs. Men man kan fint kombinere dette :D

Så ja takk til noder på 5-10GHz med 23cm linker for klientene.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 2007-09-23 22:33 
Avlogget

Huff, det aner meg at den digitale radiodrømmen fader ut pga manglende økonomi 8)

Etter å ha fått lest ennå mer på nettet om D-Star i kveld, så ser jeg at Norge kanskje er ett lite land oppi alt dette, og at det nok helt sikkert trengs ennå flere produsenter av denne typen utstyr som kan legge press på pris før det kan bli realisert her hjemme!?

Og viss "...midler de 5-10 neste årene..." er det som skal til, så synes jeg tidsperspektivet heller tilsier innkjøp av TM-D710. Jeg hadde det jo gøy nok med min D700 :lol:

Takker for innspillene, og tar gjerne fler.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2007-09-24 00:36 
Avlogget
Old-timer

D-Star repeatere som i voice tror jeg nok ikke vil bli så veldig fort satt opp rundtom selv om Kenwood også lager D-Star radioer nå.

At noen setter opp en vanlig repeater som slipper igjennom D-Star signalene er mer reelt men da mister man også 99% av funksjonaliteten med D-Star. Men man får i alle fall raskt utvidet horisonten med tanke på å experimentere med andre.

Hvis det er datatrafikk du intereserer deg for så ville jeg nå forsket mer på D-Star. Hvis ingen kjøper det og/eller lager programmer eller hardware så vil D-Star aldri "ta av".

Har du interessen for APRS så ville jeg heller kjøpt en TM-D700 eller en TM-D710 de er ikke så forskjellig fra hverandre.

Både TM-D700 og TM-D710 gir deg like rask datatrafikk som en vanlig D-Star radio med unntak av at du ikke får benyttet den digitale codecen som er benyttet i Icom radioene. Men du får i alle fall overført andre protokoller like kjapt.

D-Star gir deg kun høyhastighets data på 23cm.

At man kan sende voice og data samtidig er også en sanhet med modifikasjoner men det fungerer i alle fall for meldinger ala APRS

Men om du er interesert i å operere satelitter så har i alle fall en satelitt åpnet opp for at man via den analoge transponderen kan sende D-Star voice med dada som f.eks posisjon/callsign.

Jeg har lyst på D-Star radioer selv men kun de med 23cm på hvis det skal lokke meg.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2007-10-03 07:42 
Avlogget

Hei,
Jeg snakket med en representant for ICOM på radioamatørmessen i Friedrichshaven tidligere i sommer.
Han mente da (håpet) at de ville ha D-star repeatere og controller klar for Europa (les CE merket) ved juletider eller iallefall tidlig på nyåret.

Det ser jo nå ut som det er tester med utstyr på gang i England, og det tyder jo på at noe nærmer seg.

Tanken med å bygge ut infrastruktur med 23 cm utstyr og eventuelt noe "back bone" med enda høyere frekvenser og hastigheter er interessant og spennende. Det mest realistiske er vel kanskje å se mer på hva man kan få til på 23 cm, også ta det derfra.

Vi bør så absolutt jobbe mot å kunne operere posisjonering og meldingsformidling uavhengig av internett med tanke på nødsamband / sambandsoppdrag etc.

Her i Oslo har det blandt endel interesserte vært diskutert mulig innkjøp av repeater-utstyr etc. men det vil selvfølgelig avhenge av hva slags priser dette utstyret får når det blir tilgjengelig.

Det som nok hadde vært lettere å få til raskt er innkjøp av noen 23cm mobilstasjoner og begynne å teste ut hva dette gir av muligheter..., men det vil vel i praksis bety at en liten gruppe interesserte i et eller flere områder ble enige seg imellom slik at man har noen å kjøre mot.

Vi kunne jo bruke dette forumet for å lodde interessen rundt omkring !

73s de
LA1KP Øivind

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2007-10-03 14:24 
Avlogget
Old-timer

Vil si meg enig her og som en start er 23cm plassen å begynne.

Noe høyere båndbredde er vel sikkert behov for hvis man ønsker å linke opp repeatere og større datamengder.

Og jeg tror det skal være reelt å kunne bytte ut alle 2m/70cm nodene våre med 23cm. I alle fall økonomisk. Når jeg sier bytte ut så er ideen å fjerne 2m/70cm nodene når man har noe tilsvarende på 23cm

Når så frekvensene er frigitt så kan man bruke andre d-star eller digitale protokoller på de "gamle" frekvensene.

Hvis vi tar i utgangspunkt det nodenettet som er idag eller som var operativt før og tenker oss at alle de har fått installert 23cm linker som gir tilsvarende dekning så er det endel andre ting som må planlegges.

d-star benytter samme prinsippet som internet og er mer avansert enn hva nodene idag selv skjønner av videre routing av pakker (les: dns)

Så hvis man økonomisk kan få til en håndfull noder så er det nok lettere å dele erfaringer.

Og med en slik start så kunne man "jukset" med å bruke internet i begynnelsen hvis f.eks oslo og bergen hadde hver sine 5 noder i drift.

Da vil man reelt kunne teste om hvordan man f.eks kunne sette opp APRS-IS servere som da relayer 144.800 om alt annet nett er nede.

Og med et slikt oppsett så vil man fort kunne utvide så snart man har økonomi til dette. Og da vil man også kunne gi HRS en alternativ rute om de f.eks ønsker et oversiktsbilde av LE stasjoner i SARA, Maria el.

Man kan også sende e-mail, filer på samme måtten som man bruker internet idag. Og da har man et backbone som er identisk til nodenettet med tanke på dekning. men med høyere hastighet men med tcp/ip som den grunnleggende protokollen.

Og da er det bare fantasien og båndbredden som setter begrensning på hva og hvordan det sendes.

Men..... nodestrukturen må planlegges før oppstart hvis man tenker et nasjonalt oppsett.

Selvfølgelig kan man experimentere litt lokalt i gruppene. men idet man ønsker å kople alle linkene sammen så kreves det litt struktur.

Med tanke på nødsamband så kunne man spørre alle som er med i sambandstjenesten om det f.eks er greit at NRRL legger av 30% av midlene årlig og dedikerer dette til f.eks 23cm utgaven av d-star systemet til icom.

Dette kan forsvares iom at man ønsker å utbygge et backbone til og for FORF. Og dette er noe som er mer realistisk at HRS etc kan ha nytte av i endel situasjoner.

Så får det være opp til gruppene å søke midler til d-star utstyr "internt".

Men først må noen høste erfaringer og til det så trenger man minst 3 radioer for å simulere et veldig lite nett ;)

Så grupper som reelt kan nå hverandre på 23cm der nodene er idag. Og med noen som kan være "klienter" og benytte nodene så er det ikke så mye utstyr man trenger... Men det var dette med panger...

Men løsningen kan være som nevnt at man tar en høring på om det er ok at midlene NRRL får tildelt avsettes til et 23cm backbone.

Ellers er det nevnt posisjonering og der mener jeg bestemt at det beste er å benytte 144.800 på existerende protokoll. Og bruke 23cm som et "internet". Og det løses lett med x-band 2m<-->23cm for d-star har usedvanlig begrenset aprs funksjoner.

Og ja jeg er interesert og kan legge private midler til dette om det startes en arbeidsgruppe. Er vel 2-3 andre i bergen som har d-star utstyr men ikke på 23cm

Så hvis man kommer fram til en pris kan vel man muligens bestille noe samlet for å prøve å få en "nice price". Før man eventuelt får midler øremerket nødsmaband

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: D-star nett
InnleggSkrevet: 2007-10-05 07:32 
Avlogget

Hei !
Enig i at det burde være en farbar vei, å starte med noen 23 cm mobilstasjoner og linke sammen de områdene det blir aktivitet via internett.
Dette vil gi oss erfaring med hvilke reelle data-hastigheter utstyret gir og samtidig fortelle endel om 23 cm båndet. (Det er vel ikke så mange som har stor erfaring med dette båndet, og ihvertfall ikke med dataoverføring)

Ser at 23cm mobilstasjonen fra ICOM koster ca. 1000 daler.
Dette vil vel i praksis si ca NOK 8500,- for oss.

Jeg er også enig i at vi bør "samle" oss og f.eks. få til et felleskjøp av f.eks. 10 -15 stk. radioer for å få opp et interessemiljø - et slikt fellesinnkjøp fungerte veldig bra iforb. med oppstart av packet for et kvart århundre siden.

En komplett repeater site med controller 23cm voice/data og i tillegg f.eks. 2m digital voice repeater vil såvidt jeg kan skjønne fort komme opp i NOK 50- 60K.
Ikke uoverstigelig - men det betyr endel langtidsplanlegging..., og vil vel bety at utbredelsen blir svært begrenset -ihvertfall inntil til det kommer flere aktører på banen og prisene normaliserer seg.

la1kp

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2007-10-07 12:10 
Avlogget
Old-timer

jeg tror nok data må være prioritet nr1.

voice på d-star er nå ikke så interesangt for meg. og det fordyrer i alle fall experimenteringen med tanke på å få laget et backbone.

er mange grupper som bruker over 30k på en repeater som knapt blir brukt.

60k for noe som de færreste ikke har utstyr til blir jo en smule overkill.

23cm d-star samt uhf utgaven er oppnåelig for de fleste.

men ja et "nodenett" på d-star er jeg klar som et egg.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 2007-10-07 12:35 
Avlogget
Old-timer

Kan ikke se noe galt i å søke staten om disse middlene.
Vi kan jo risikere å plutselig ha det eneste oppegående nettet i Norge.
Jeg har ikke noen problem å forsvare dette inn i nødsambandssøknaden for nesteår.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2007-10-07 13:34 
Avlogget
Old-timer

De midlene NRRL allerede får som de skal tildele nødsambandsgruppene kan man hvis flertallet taler for dette benyttes å øremerke en prosentdel til et datanett på 23cm og d-star

Argumentet er at dette systemet kan bli brukt av FORF på en helt annen måte enn det gamle nodenettet. Det kan også bli brukt aktivit på en måte utstyr fram til idag aldri har blitt brukt.

Mye av midlene man får blir jo kun brukt i gruppene til mindre sambandsoppdrag. Et skikkelig backbone kan brukes av FORF ved flere anledninger enn redningsoppdrag.

Repeatere med d-star kan man jo også forsvare men da synes jeg man burde søke uavhengig den potten NRRL får idag. Og behovet må nesten framlegges på en måte som forsvarer behovet.

Men en avstemning om 23cm linker og hvor stor prosentandel som skal settes av til dette må nesten nødsambandsmananger sende en forespørsel om.

Og så må vel vi her offisielt sende et ønske om en slik plan.

Men synes flere burde komme på banen å diskutere litt hva vi ønsker før vi setter i gang en prosess hvis det kun er 2-3 grupper som er interesert.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: 23 cm
InnleggSkrevet: 2007-10-07 21:18 
Avlogget

Det er mange her på forumet som ønsker seg 23cm utstyr (ID-1) problmet er bare at dette utstyret ikke er CE merket "China Export" :lol:
Sansynligvis så har dette noe med at dette utstyret har for stor båndbredde for våre båndplaner.
Prisene på repeatere blir heller ikke så høy som nevnt tidligere trolig heller i området 30k for controller og selve repeateren for ett bånd. Dette kommer litt an på hvilket tillegs utstyr som er ønsket med ( PSU, duplexfilter, antenner osv.)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2007-10-07 23:34 
Avlogget
Old-timer

er jo trist om 23cm d-star ikke passer vår båndplan og da er vel ingen vinning med d-star som dataoverføring med mindre man bruker høyere bånd og da blir det neppe noe billig eller enkelt for en portabel klient å bruke systemet.

da kan man like godt kjøpe analoge tnc for 70cm som er raskere enn dagens d-star på vhf/uhf.

eneste fordelen med d-star da er at den ikke benytter ax25 som protokoll men at det er en ren tcpip overføring og man kan bruke nøyaktig hva man vil av systemer.

og da mister man jo hele hensikten med dataoverføring hvis terminalene er begrenset til 1200baud. man får jo stabile 9600modem og raskere for uhf enn d-star kan levere..

og da blir vel spørsmålet om det finnes noen alternativ som gjør at man kan få opp et nodenett som er raskere og mer moderne.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 2007-10-08 11:16 
Avlogget
Old-timer

Det er vist en del misforståelser ute og går vedrørende D-STAR.
For det første:
D-STAR er ikke et APRS system.
D-STAR kan kun sende GPS posisjon, men ikke i APRS format.
Med andre ord, D-STAR er ikke noen passende erstatning for APRS.
Men man kan gate posisjonsrapporteringen i D-STAR til et APRS nettverk, men det er også alt.
(Se: http://www.usmartdigi.com/)

D-STAR har mange fordeler på 2 m og 70 cm med D-STAR, på bare 6 kHz kan man overføre digital voice samtidig som man kan overføre 1200 bps data.

På 23 cm er båndbredden 150 kHz med en overføringshastighet på 128k bps. Dette er vel innenfor 20 MHz som er den båndbredden vi har lov til å benytte på 23 cm.
(Se: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20040628-1020.html )
At vi selv har begrenset vår båndplan til 20 kHz på 23 cm kan ikke være noe annet enn en liten akademisk øvelse å få endret på. Denne båndplanen er uansett ikke bindende.
( Se: http://www.nrrl.no/Images/Assets/vhf/båndplan_1296mhz.pdf )

Når det gjelder oppbyggingen av et stamnett, så har vi et problem her til lands i og med at alle båndene fra 1,2 GHz til 10 GHz er sekundærbånd, men på 24 GHz har vi et primærbånd vi kan benytte. Dessverre er 24 GHz et bånd der dempning på grunn av vann er på sitt høyeste (d.v.s. på frekevenser over 60 GHz blir dempningen enda høyere).
Det neste primærbåndet er på 47 GHz, men der starter dempningen på grunn av oksygen å ble meget stor. Jeg vil derfor anbefale å bruke 24 GHz.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2007-10-08 11:38 
Avlogget
Old-timer

LA8OKA skrev:
Det er vist en del misforståelser ute og går vedrørende D-STAR.
For det første:
D-STAR er ikke et APRS system.
D-STAR kan kun sende GPS posisjon, men ikke i APRS format.
Med andre ord, D-STAR er ikke noen passende erstatning for APRS.
Men man kan gate posisjonsrapporteringen i D-STAR til et APRS nettverk, men det er også alt.
(Se: http://www.usmartdigi.com/)

D-STAR har mange fordeler på 2 m og 70 cm med D-STAR, på bare 6 kHz kan man overføre digital voice samtidig som man kan overføre 1200 bps data.

På 23 cm er båndbredden 150 kHz med en overføringshastighet på 128k bps. Dette er vel innenfor 20 MHz som er den båndbredden vi har lov til å benytte på 23 cm.
(Se: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20040628-1020.html )
At vi selv har begrenset vår båndplan til 20 kHz på 23 cm kan ikke være noe annet enn en liten akademisk øvelse å få endret på. Denne båndplanen er uansett ikke bindende.
( Se: http://www.nrrl.no/Images/Assets/vhf/båndplan_1296mhz.pdf )

Når det gjelder oppbyggingen av et stamnett, så har vi et problem her til lands i og med at alle båndene fra 1,2 GHz til 10 GHz er sekundærbånd, men på 24 GHz har vi et primærbånd vi kan benytte. Dessverre er 24 GHz et bånd der dempning på grunn av vann er på sitt høyeste (d.v.s. på frekevenser over 60 GHz blir dempningen enda høyere).
Det neste primærbåndet er på 47 GHz, men der starter dempningen på grunn av oksygen å ble meget stor. Jeg vil derfor anbefale å bruke 24 GHz.

D-Star og APRS er i mine øyne en ikke sak og totalt uinteresangt.
Det kommer heller aldri til å slå an pga flere ting. De eldtse d-star radioene kan man ikke legge inn ikoner med tanke på aprs og det er kun mobilapparatene som kan dette. d-star via PC og APRS er jo også litt tullete iom at det er begrenset og må konverteres til 144.8 og da med begrenset ikoner osv.

En annen ting er at d-star sender ut posisjonen oftere enn aprs protokollen ønsker og de gatewayene som finnes dropper unødige pakker.

D-star er beregnet for å flytte data. at de med d-star radieor kan sende posisjonen sin til andre brukere er jo forsåvidt greit. Men har ingen ting med aprs å gjøre.

Men APRS via d-star som i en internet aprs server er interesangt.

Siden de høyere GHz båndene blir vanskelige og dyre så mener jeg at 23cm kunne vært en fin erstatning til et nodenett/backbone.

Så kan klientene benytte d.star sin lave 1200baud
Og ved behov så kunne man ved sambandsoppdrag bruk 23cm for å nå en node om man trengte større hastighet.

Men ideen min er at klientene bruker de lave hastighetene til vanlig trafikk. nodene/backbone bruker 23cm med unntak av sambandsoppdrag som krever 128kbps.

Og hvis båndbredden til 23cm passer båndplanen vår så vi jo kunne finne ut om det er mulig å få inn slike radioer til landet.

Hvis ikke så får man tnc til uhf som er MYE raskere enn d-star og som bruker omtrent samme båndbredden.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: D-star nett
InnleggSkrevet: 2007-10-09 21:44 
Avlogget
Old-timer

LA1KP skrev:

En komplett repeater site med controller 23cm voice/data og i tillegg f.eks. 2m digital voice repeater vil såvidt jeg kan skjønne fort komme opp i NOK 50- 60K.

Her er prisene på D-STAR utstyr:
http://www.universal-radio.com/catalog/ ... 7star.html
Med en startpris på ca 15000 for en controller og en Rf modul så er faktisk ikke prisen så ille. Selvsagt påløper ekstrakostnader som frakt, antenner og filtre, men som sagt så kan det la seg gjøre å finansiere en D-STAR repeater.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: D-star repeater i bestilling
InnleggSkrevet: 2008-01-16 00:55 
Avlogget

Til info.
Oslogruppen ( www.la4o.net )har nå bestilt en D-star repeater. Vi planlegger å benytte gruppens repeater QTH på Tryvann (samme QTH som LA5OR) til denne installasjonen. Her er antenne etc. allerede på plass.

Det er i første omgang controller og 70cm repeater som er bestilt, men planene er klare for å utvide med 23cm såsnart det blir tilgjengelig utstyr.

Leveringstid er foreløpig ikke kjent.

73s de
LA1KP Øivind

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 2008-03-18 17:52 
Avlogget
Old-timer

Digital tale er spesielt i en sammenheng svært interessant, og det er i sambandstjenesten, der - som kjent - våre oppdragsgivere/samarbeidspartnere legger adskillige milliarder skattepenger i nettopp digitalt tale + data samband (TETRA).

Som en reserveressurs vil det være utmerket å kunne tilby D-star også til voice.

Et annet aspekt som etterhvert kanskje kunne utforskes, er muligheten for sammenkobling D-star/Tetra.

Når det gjelder radio interlink mellom repeatere, som er svært aktuelt regionsvis men vel neppe økonomisk realistisk på landsbasis, så vil det forhåpentligvis være mulig å etblere dette på 10 GHz til tross for sekundærstatusen.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ] 

Alle tider er UTC + 1 time