APRSLA

Norsk forum for APRS, D-STAR og Packet
Dato/klokkeslett: 2017-10-20 08:03

Alle tider er UTC + 1 time

Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 2013-10-16 15:43 
Avlogget
Old-timer

https://www.argentdata.com/catalog/prod ... cts_id=171

9600bd og framtidig opp til 128kbps med hele 1W noe som rekker langt fra et repeater QTH.

Har bestilt og skal testes som winlink standalone digipeatere.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2013-11-22 23:30 
Avlogget
Old-timer

Dette er spennende.

Noe som også kunne bli brukt mellom ulike HF Winlink instanser som står bittelitt litt unna hverandre for å unngå desens for å la dem speile sine Hybrid RMS Relays. Men foreløpig blir dette avvist over dammen.

Hver instans må foreløpig skaffe seg sine data BARE over HF når Inet er borte. Basta.

Jeg mener mitt forslag ville spare masse kø på de begrensede HF - frekvenser.

Vel. Nå har vi noe mer å jobbe med.

Finn/LA7UM

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2013-11-23 10:04 
Avlogget
Old-timer

Ja det er spennende men det er også trist at de over dammen dikterer hva som er best.

Som en digresjon så skjønner ikke jeg argumentet med at man ikke kan bruke winmor i hybrid nettet mens pactor2 er ok.
Det er ikke optimalt men hvis det virkelig er nød så spiller det mindre rolle om en viktig mail tar 10min vs aldri selv om man okuperer båndbredden.

Det samme gjelder APRSLink som også er en del av winlinksystemet. jeg kunne med håndapparat fra Brosviksåta/Gulen sende/mota e-post men ble stengt ute av systemet i 2t fordi systemet mente at jeg "spammet" nettet med for mye trafikk. Ironien er at trafikken som blokkerte meg ut var en winlink system melding med noe uvesentlig informasjon om en node som var plassert ja... over dammen.

anyhow jeg skal gi en tilbakemelding når jeg har fått testet denne dingzen litt. Ut fra det kan det være jeg kjøper flere.

ham mesh kan man jo også sette opp på 2GHz med noen billige routere som redundant "backbone"

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2013-11-26 16:58 
Avlogget
Old-timer

Tja. Det med Pactor kontra Winmor for RMS Relay anser jeg som en viss endring til det bedre likevel.

Den gamle kunne BARE Pactor 3. Ut for forward, og også bare pactor inn via RMS Pactor + Packet inn via RMS Packet.

Den nye Hybrid kan nå ta Pactor 2,3,4 UT for forward, men baade Winmor, Pactor 1234, Robust Packet inn via RMS Trimode.
Dvs klient-konnectmuligheten er tross allt blitt vesentlig mer fleksible.
Pluss addon av vanlig påhengt RMS Packet.

En del ganger her nord f.ex på 80m er Pactor 2 mere robust enn P4 (som er den dårligste, med P3 som noe midt i mellom) under de værste RX-forhold.

Her er dog Winmor mindre robust enn P2, men alle RMSene kan sette opp Winmor som aksessmulighet.

Men, joda, jeg skjønner dilemmaet mht de RMSer som overhodet IKKE har Pactor, men kun WINMOR og Packet.

Det vil nok da være best med Pactor tncen avgitt til Hybrid-RMSen, som også har Winmor.
Og så får alle klientene bruke Winmor eller Packet. Men man bør også ha Pactor lokalt fordi det er så himla varierene hvilke RMSer og disponible modes som kan nåes til alle døgnets tider.

Det med HS mesh 2.x eller 5.x Ghz ser ut til å være en variant som noen stasjoner over dammen nettopp er begynt å eksperimenterer med i forbindelse med Hybriden, og som kan være vellykket.

Da bruker de EN bestemt RMS Trimode instans til å forwarde med, mens noen andre litt unna er åpne for vanlige innkommende konnecter. Alt betjenes likevel av EN ENKELT RMS Relay, altså ikke flere speilede.

Det her må jeg studere nærmere. Alt må brukes med samme Base Call så vidt jeg har forstått det.

de LA7UM Finn

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Alle tider er UTC + 1 time