APRSLA

Norsk forum for APRS, D-STAR og Packet
Dato/klokkeslett: 2018-07-22 03:54

Alle tider er UTC + 1 time

Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 2010-08-01 20:18 
Avlogget
Old-timer

Da har jeg snekkra sammen noe som "skal" være en komplett IGate med TX/RX av meldinger.
Har mekka og testa mye på 70cm for ikke å jamme nett APRS nettet men nå ser det ut til å virke

Alt sammen er testa og kjørt rundt denne version:
Version: 1.99.414-1
Distribution: unstable

Kode:
#
# linjer som har et # først leses ikke, dvs. de kan brukes til kommentarer
#

# ------------------------------------------------------------------------
# Sett inn ditt kallesignal med rette SSID, erstatt z'ene

mycall  zzzzz

# APRS-IS server navn og port nummer.

<aprsis>
server     srv.aprs.la        14580  # Norsk server

# Alternativ server
# server     rotate.aprs.net    14580

# Filter for dekningsområde
# Som Igate er det vel greit at den gater alt den hører så jeg vet ikke
# om dette behøver å aktiveres.
# Tallet er i km og for at det i det heltatt skal virke må du ha et
# beacon så den vet hvor den er.

#filter "m/100"        

</aprsis>

# Interface kobling mot TNC'n som benyttes

<interface>
# Kiss TNC tilkoblet Com2
# serial-device /dev/ttyS1  9600 8n1    KISS

# Kiss TNC tilkoblet via USB0
# serial-device /dev/ttyUSB0  9600 8n1    KISS

tx-ok        true     # true = TX On / false = TX Off

</interface>

# IGate TX for meldinger **Start**

<digipeater>
transmitter  $mycall       # radio port

<source>
source        APRSIS
relay-type    3rd-party
via-path      WIDE2-1
filter        t/m
</source>

</digipeater>

# IGate TX for meldinger **Stopp**

# Beacon oppsett for at den (og eventuelle objekter) skal vises på kart
# og å vite hvor den selv er for at filter skal virke !
# Sender beacon til aprsis | both | radio

<beacon>
beaconmode both

# Intervall i minutter hvor ofte beacon sendes. 30 minutter er anbefalt
# på stasjonære / Stillestående enheter
# Denne verdien gjelder også for eventuelle objekter.
# Man kan ikke sende med forskjellig tidsinterval.

cycle-size 30m

# Beacon for IGate plassering
# Husk å redigere kart koordinater aabb.cc  dddee.ff
# For å finne rett PGH verdi bruk google og søk på APRS PHG

beacon via WIDE2-1 \
symbol "/I" lat "aabb.ccN" lon "dddee.ffE" \
comment "PHG0000IGate med TX/RX av meldinger"

</beacon>

# Objekt eksempel
#
# Eksempel på repeater oppsett
# Erstatt x'ene med repater navn, erstatt resterende x'er med mellomrom
# Erstatt z'ene med kallesignal som er benyttet i mycall øverst i fila
# Husk å redigere kart koordinater aabb.cc  dddee.ff for plassering av
# objekt på rett plass

# <beacon>
# beaconmode both
# beacon via WIDE2-1 srccall zzzzzz raw ";xxxxxxxxx*111111zaabb.ccN/dddee.ffEr000.000MHz tOFF -2000kHz R10k
# </beacon>

# Andre eksempler
# Eksempel på LA9DR (70cm repeater) i Drammen
# beacon srccall zzzzzz raw ";LA9DR    *111111z5943.05N/01014.26Er434.725MHz tOFF -2000kHz R25k

# Eksempel på EL-95111 (Echolink node) i Bergen
# beacon srccall zzzzzz-3 raw ";EL-95111 *111111z6019.  N/00526.  Er145.287MHz TOFF -0000kHz LA1B

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2011-07-14 00:40 
Avlogget
Old-timer

Kan denne takle Winlinks APRSLink?
73 de La7um Finn

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2011-07-14 20:16 
Avlogget
Old-timer

APRX som vist i dette oppsette er en ren IGate hvor melding gates INet<->RF dvs. begge veier i tillegg til at den gater posisjonsdata fra RF til INet.
Etter som jeg skjønte av APRSLink trenger denne bare en IGate med TX/RX av meldinger for å kunne formidle til RF.

Litt usikker men jeg tror du holder til i Oslo området :?: et sted og da har du jo mulighet med å teste meldinger igjennom LA1DSA hvis du er innefor rekkevidde av han.
http://aprs.fi/info/a/LA1DSA Han kjører i allefall APRX som en vanlig IGate

Finnes et par andre APRX IGater her på østlandet også men de er bare sånn halveis fungerende dvs. hvis du blir gatet til Internett av de vil du ikke kunne få meldinger tilbake da de ikke sender meldinger.

Ta en kikk på denne så håper jeg du skjønner hva jeg mener med RX IGater:
http://home.ebnett.no/tt14/APRS_RX-IGate/img17.html

En annen Igate som fungerer riktig er LA6TMA, denne sender og mottar også meldinger
http://aprs.fi/info/a/LA6TMA-1

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2011-07-22 17:25 
Avlogget
Old-timer

LA7UM skrev:
Kan denne takle Winlinks APRSLink?
73 de La7um Finn

Ja og nei det er opp til vedkommende som setter opp IGATE.

APRX som alle andre IGATER sender/mottar meldinger så lenge den er satt opp slik.

En Winlink "e-post" er ikke noe annerledes enn andre typer meldingstjenester på APRS.
Så lenge IGATE da tillater å sende (noe ikke alle gjør av ukjent årsak).

Winlink aprs mail fungerer utmerket her selv om jeg opplever at det er mye tregere å respondere nå enn for 1år siden.

Om du har winlink mailadresse ;) så skal jeg sende deg en "mail" via RF på APRS neste gang jer er QRV så får vi det i alle fall bekreftet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2011-07-22 21:00 
Avlogget
Old-timer

Kai,

Både Finn og undertegnede har @winlink.org adresse 8)

Du kan også være obs på nytt emne her på forumet: viewforum.php?f=39

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2011-07-23 14:18 
Avlogget
Old-timer

LA6IM skrev:
Kai,

Både Finn og undertegnede har @winlink.org adresse 8)

Du kan også være obs på nytt emne her på forumet: viewforum.php?f=39

Har en slik adresse selv.. Prøvde for noen årsiden å få noen her lokalt interesert i winlink men resultatet var ikke så oppløftende verken HF eller VHF delen.

LA1B har jo Internet og kunne vært en slik "node" for både HF og VHF i Norge...

Anyhow.. skal sende dere en "mail" seinere i dag så kan vi se at HAM radio virker :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2011-07-26 03:00 
Avlogget
Old-timer

Hei.
Ja er fra Follo/Oppegård.
Jeg har ikke noe APRSsaker selv og kan lite om det.

Men de har visst nylig endret syntaksen for inleggelse av flere linjer i en Winlink aprs-mail.

Jeg forstår at det vil være ødeleggende med IGates som virker bare EN vei...ut på internet.

Forøvrig tror jeg egentlig Winlink interessen er større i dag, når folk blir klar over lydkortmuligheten og systemet er raskere.
Ingen "mellom-mailboks" lengre.

Og "alle" har jo et lydkort, så når det kan brukes på en fungerende ARQ link, så kan det bli interessant.

Pactor har vært for dyrt for mange så det har vært vanskelig å fenge nye brukere.
Winlink har også lagt sterke begrensinger/les sperringer/ på etablering av nye Pactor servere.

Winmor har hatt en del barnesykdommer som er i ferd med å overkommes.

Når de om forhåpentligvis ikke veldig lenge får til å "flytte seg i frekvens" fortere enn time of day, altså slow scan med en fungerende busy detect, vil installasjonene bli mer brukervennlige.

De skal lage en TRI mode HF server som om ikke lenge skal i beta-test.

Den skal i tillegg til WINMOR også kunne takle SCS HF ROBUST PACKET, og Pactor.
De ønsker nok primært kombi WINMOR/PACTOR 1234, men også RPR der det passer.

Får vi dette opp og gå tilfredsstillende på LA3F gjennom ny deltagelse i Beta-testing, så kan vi evt senere prøve og lobbyere innad mot Winlink og utad for evt flere etableringer, men forutsetter brukerinteresse.
NordNorge burde også vært med.

Det er en enorm omlegging som er gjort de siste 2-3 årene i hele systemet.

LA3F og LA3F-5 har et" lass" av utlendinger som "kunder". Hele Europa (fra Hellas til Irland på 80m), og norden, og noen ytterst få nordmenn. Disse er laaaangsomt økende, men en del er blitt gjengangere.

73 de la7um Finn

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2011-07-26 10:42 
Avlogget
Old-timer

Fordelen med APRS og e-post er at man ikke trenger noe PC. Nå er desverre alle satelittene som kunne brukes til APRS QRT og ISS har det bare sporadisk på så da er man avhengig av infrastruktur på bakken.

Det eksisterer mange former for e-post via HF,VHF som alle krever PC.

Med APRS bruker man håndapparetet eller mobilradioen slik man bruker en mobiltlf.

Men ja det er mange brukere av winlink og mange som har båt bruker dette flittig har jeg sett.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2011-07-27 03:09 
Avlogget
Old-timer

En, eller flere faste Igates med både RX/og TX kan (med fungerende infrastruktur) brukes så lenge klientene holder seg til de faste frekvensene.

Så ikke i Oslo området så vidt jeg har forstått bortsett fra ved daglig IKKE SKARP bruk.

Det er alt for mange stasjoner ved skarpe askjoner.
Signalene slår hverandre ihjel.

Ved søks-aksjoner foregår det meste på egen frekvens for anledningen med portable digipeatere, og man vil ikke ha søksinformasjon ut på nettet.

Så dersom virkelig Meldingstrafikk trenges, så er løsningen å sende selve e-mailen via resten av Europa på HF allerede nå. Eller via re-åpnede pakkeradio lommer. Evt via LA3F på passende HF bånd. Disse bilr flere.
Og da slik at skikkelige text meldinger kan sendes, max 120Kb., helst max 10kb komprimert Også inkludert attachement. Dette selvsagt til og fra f.eks fremskutt Ko og bakover. Selvsagt ikke fra feltstasjoner ute i sneen.

Det var altså plutselig det som trengtes, og ble brukt fra HRS vest til østlandet ved det landsomfattenede mobilutfallet 10.juni.

Ingen sporing var relevant, derimot større skrifltige orienteringer og ordre som var 100% korrekt mottatt.
Voice for det der ville ikke vært brukandes.

Dette kunne gjøres fordi operatøren på HRS hadde en privat Winlink konto, og kunne operere systemet.
Det samme hadde jeg.

NRRL som sådan lever fremdeles etter min oppfatning stort sett i den boblen at nødsamband bare har vært og vil bare være sporing. En endring er dog underveis med midlene til LA3F.
Ok med mye sporing. Overhodet ingen diskusjon om det.
Men det er å stikke hodet i sanden å tro at noe annet aldri vil kunne oppstå. Og det oppstod altså.

Vi improviserte og avtalte Winlinkbruken på 60m direkte voice, men brukte faste HF stasjoner for jobben.

Mit poeng har hele tiden vært, og ER at vi aldri vet hva for en situasjon som kan komme på ett eller annet stadium i fremtiden.

73. Finn/LA7UM

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2011-07-27 18:32 
Avlogget
Old-timer

For å holde oss til aprs så ser jeg ikke behovet for å bruke noe annet enn 144.800MHz siden det er der vi har infrastruktur.

Om man ikke ønsker at sporingen skal være synlig på Internet av en eller annen årsak som jeg ikke helt kan se men det kan sikkert være behov for det. Da bruker man en path som f.eks WIDE1-1,WIDE2-2,RFONLY

Hvis det er problemer med sporing på 144.800 så må man gå i sømmene på det som er satt opp av digipeatere og igater. Nettet skal tåle ganske mye trøkk om infrastrukturen er satt opp riktig.

meldinger via aprs er som på mobiltlf noe som ble lagt til i protokollen fordi det var ledig plass til "noe". Dette "noe" ble til meldinger og når nettet er satt opp riktig så er det til å stole på opp til 3hopp. Men det lager mye ekstra trafikk siden det blir sendt bekreftelser begge veier. Det betyr at om du får ACK på en melding så har motstasjonen også bekreftet at du har fått en ACK. Så da blir det vel 3-4 pakker ut av en melding.

APRS er nok sporing den viktigste delen om man mener at sporingstjenesten er noe som man kan bidra med. Meldinger brukes ikke av RødeKors på aprs og jeg tror ikke radioamatørene får stort behov for dette i slik sammenheng.

Meldinger via APRS mot winlink er er like stabilt som e-post via winlink iom at det er Internet som er hovedtransportvei. Og når det er på RF så er det like stabilt så lenge "luften" er fri for QRM/QRN.

Så alt til sin bruk. Se på det som en ekstra mulighet på lik linje med Echolink og d-star.
Echolink ble brukt mye i statene når all infrastruktur var nede. I katastrodeområdet brukte man VHF og man nådde en node som hadde Internet som var utenfor området. Dette kunne like godt vært winlink eller aprs men her var det voice de trengte lokalt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2011-07-28 00:18 
Avlogget
Old-timer

Jada.
Alt til sin bruk.

Jeg gjentar som sagt at jeg ikke kan ikke dette med aprs, men har registrert at Oslo gruppen har sett behov og gjennomfører aprs på alternative frekvenser i skarpe situasjoner. Dem om det. De har sine gode grunner så vidt jeg forstår. Og det kan godt være enkelt-stasjoner som er feilaktig satt opp.

Er også enig i at i APRS-sammenheng blir Winlinkbruk kun mulig som en slags sms-bonus. Den kan være artig nok, men i henhold til statistikken til Winlink er disse meldingene bare peanuts i forhold til øvrig trafikk.

Men det er nettopp derfor jeg ikke fatter og begriper at ikke NRRLs diskusjonsforum greier å få opp helt separate emner som er totalt løsrevet fra APRS eller Sporing mht DIGITAL funksjonalitet.

Finn/LA7UM

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2011-07-28 10:29 
Avlogget
Old-timer

LA7UM skrev:
Jada.
Er også enig i at i APRS-sammenheng blir Winlinkbruk kun mulig som en slags sms-bonus. Den kan være artig nok, men i henhold til statistikken til Winlink er disse meldingene bare peanuts i forhold til øvrig trafikk.

Det er sikkert liten trafikk i forhold til at folk bruker winlink mailen som "vanlig" epost slik det er ment.
Så selv om det er liten trafikk så kan det helt enkelt være at man ikke har fått behov for å sende email via winlink sitt aprs system. Når man først hart en PC som er oppe å går med winlink så blir det tungvindt å sende dette med aprs. Men hvis man er uten PC så er det lettere å bruke radioen uten noe ekstra dill som TNC, lydkort eller va man bruker og bare sende emailen via radio.

Ellers kan man fint sende email med aprs uten winlink sitt system. Det er raskere og mer stabilt men har ikke mulighet til å sende lange meldinger. som forsåvidt systemet ikke er designet for.
Når winlink da tillater flere linjer i aprs systemet så okuperer de mye båndbredde.

LA7UM skrev:
Men det er nettopp derfor jeg ikke fatter og begriper at ikke NRRLs diskusjonsforum greier å få opp helt separate emner som er totalt løsrevet fra APRS eller Sporing mht DIGITAL funksjonalitet.

Finn/LA7UM

Kom med et godt forslag til en kategori så kan jeg legge den opp. Men ser ikke problemet med at den er under "digitalt" i kategoriene. Hvis du ser aktiviteten eller skal vi si mangelen på aktivitet på de andre kategoriene så tviler jeg på at en egen for winlink vil lage så veldig mange ekstra diskusjoner.

Da er det bedre at man diskuerer de tingene under andre kategorier som f.eks HF. Om det viser seg at diskusjonene blir aktive så kan man i ettertid flytte dem til en egen kategori.

Det er vanlig praksis i endel andre forum for ingen er tjent med 100 kategorier hvor det bare diskuteres i 2-3...

Men nå er vi langt utenfor det som denne kategorien og forumet omhandler...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2011-07-28 23:52 
Avlogget
Old-timer

Kai,
jeg lurer på om vi snakker litt forbi hverandre. Er ikke sikker.

la3qma skrev

Quote" Men ser ikke problemet med at den er under "digitalt" i kategoriene. " Unquote.

Jeg mener at problemet er at Winlink _IKKE_ er å finne synlig under "DIGITALT" i kategoriene til NRRLs diskusjonsforum.

Som underpost under winlink kunne man også hatt HF Pactor, WINMOR, ROBUST PACKET, samt VHF/UHF Packet.

Som egen underpost kunne kanskje f.eks PSK mail vært med under DIGITALT. Men takler ikke vedlegg.
Outpost blir som en lokal, men nyttig for mange, vhf postfordeler som heller ikke håndterer vedlegg.

Jeg vil vel tro at det er nettopp under DIGITALT at det er naturlig å lete både etter APRS , hvorav Sporingstjenesten er en del.

Men også under DIGITALT lete etter WINLINK. Og da mener jeg ikke begrenset til APRSLink. Det blir som en marginal "crossover".

Det vil være rart å lete etter litt winlink under packet og litt under pactor og litt under winmor og litt under robust packet, osv. Og at INGEN AV DELENE finnes under DIGITALT.

Det er vel nettopp APRS og WINLINK som begge er noe av det viktigste i verdens SKRIFTLIGE digitale nødsambands-systemer. Med hver sine styrker.

EchoLink er digitalt det oxo men voice.
D-Star stort sett voice (digitalt styrt), men med D-RATS som crossover, også som mailgate til Winlink.

DIGITALT er mye mer enn bare SPORINGSTJENESTE. Det er hele mitt poeng.

73 de la7um Finn, som selvfølgelig fremdeles er off topic og på viddene i fohold til APRSLA

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Alle tider er UTC + 1 time