APRSLA

Norsk forum for APRS, D-STAR og Packet
Dato/klokkeslett: 2018-07-22 03:41

Alle tider er UTC + 1 time

Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Gate IS-RF (buddy)
InnleggSkrevet: 2014-03-31 19:39 
Avlogget
Old-timer

Hei,

Jeg har tatt et lite avbrekk fra APRSIS32 for å sammenligne med APRX. Min LA1HSA-1 gjør nå samme oppgaver, men med et annet program (vel, jeg mangler QRU da..)

Forsøker å få til å gate f.eks. LA1HSA-4 fra IS til RF, men med "b/LA1HSA-4" i tillegg til "t/m" i filteret så skjer det ingenting.
Er det noen som har fått til dette?

Kode:
<digipeater>  # Meldinger
transmitter  LA1HSA-1
<source>
source        APRSIS
relay-type    third-party
via-path      WIDE2-1
msg-path      WIDE2-1
filter        t/m
</source>
</digipeater>

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Gate IS-RF (buddy)
InnleggSkrevet: 2014-04-01 08:59 
Avlogget
Old-timer

Vet ikke hvorfor du spesifikt ønsler å legge til egne kallesignal iom at all trafikk som burde gå ut til RF vil gjøre dette "default".
Man skal mao ikke spesifikt legge inn f.eks LAxxx, LByyy

Men hvis du spesifikt ønsker å gate en/flere så burde det virke slik du har satt det opp.

Mitt default filter er: t/pmosiw
Men med ett untak og det er at jeg har satt på b/LA4FPA-15/LA2VSA-15 dette er via HF og vi i Bergensområdet ønsker at dette skal gates lokalt uanz hvor de er i verden.

Hvilke versjon av aprx bruker du?
Mener den nyeste også krever aprs-is "passcode" på alle interfacene.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-04-01 11:28 
Avlogget
Old-timer

Nei dette er ikke noe som skal gjøres til vanlig, men det er kun for å vite hvordan det gjøres dersom nødvendigheten skulle oppstå. Et eksempel er dersom jeg må gate en LE-stasjon som bruker APRSDroid ut på RF i en leteaksjon.

Jeg bruker APRSIS-passocde i min config, og alt fungerer som det skal - bortsett fra B-filteret. I hvilken seksjon har du skrevet det inn? Jeg har testet mitt filter flere steder uten at dette har hjulpet.

Bruker forøvrig APRX 2.08-580.

Ser at kanskje b/ er bugget i denne releasen, iallefall i følge hva andre skriver på Google-gruppen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-04-01 11:45 
Avlogget
Old-timer

LA1HSA skrev:
Nei dette er ikke noe som skal gjøres til vanlig, men det er kun for å vite hvordan det gjøres dersom nødvendigheten skulle oppstå. Et eksempel er dersom jeg må gate en LE-stasjon som bruker APRSDroid ut på RF i en leteaksjon.

Jeg bruker APRSIS-passocde i min config, og alt fungerer som det skal - bortsett fra B-filteret. I hvilken seksjon har du skrevet det inn? Jeg har testet mitt filter flere steder uten at dette har hjulpet.

Bruker forøvrig APRX 2.08-580.

Ser at kanskje b/ er bugget i denne releasen, iallefall i følge hva andre skriver på Google-gruppen.

Om han bruker APRSDroid og er innenfor IGATE området så skal den automatisk sendes ut på RF uten at du gjør noe som helst.

anyhow:
APRX har ett filter som mottar trafikk og et for å sende.

Så jeg har det under:
Kode:
<digipeater>
    transmitter     $mycall
        <source>
                source         $mycall
                relay-type directonly
                viscous-delay 3
        </source>
        <source>
                source  APRSIS
        relay-type      third-party
        via-path        WIDE2-1
        msg-path        WIDE3-3
        filter  t/pmosiw b/LA4FPA-15/LA2VSA-15  # Tx-IGate
</source>
</digipeater>

Området IGATE står på tilsier at det å være en digi blir tull og lager mye extra trafikk derfor er den satt opp som "viscous-digi" og det fungerer faktisk bra.

Skal sjekke versjonsnummeret på aprx vi bruker. det er ikke den nyeste

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-04-01 12:08 
Avlogget
Old-timer

LA3QMA skrev:
Om han bruker APRSDroid og er innenfor IGATE området så skal den automatisk sendes ut på RF uten at du gjør noe som helst.

Er ingen igater som gjør det her i området (har testet). Hadde vel blitt rabalder om alle rene TCPIP-stasjoner ble gatet til RF.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-04-01 12:28 
Avlogget
Old-timer

LA1HSA skrev:
LA3QMA skrev:

Er ingen igater som gjør det her i området (har testet). Hadde vel blitt rabalder om alle rene TCPIP-stasjoner ble gatet til RF.

Blir minde rabalder enn om at man legger inn LA/LB/LC/LD/LE i filtre i alle fall.

Dette skal fungere så lenge du tillater posisjonspakker i filteret. Ulempen er de som på tlf setter beacon raten til å være oftere enn hjulet på bilen går rundt. :shock:
Derfor gjelder samme regler på TCPIP som ved RF med tanke på beacon interval.

Settes igate opp slik så ivaretar man alle sin interesse uten at "sysop" må legge til nye kallesignal for det er jo ikke meningen.
Om en TCPIP stasjon er innenfor igate området så skal den også sendes ut på RF ellers forsvinner litt av poenget med en igate.
Hva om noen fra det store utland kjører via tlf? De vil jo ikke bli vist på RF med mindre man da legger dem inn i et filter.
Måten UI-View benyttet filtre i sin tid er helt annerledes derfor er aprx osv genialt med tanke på oppsett.

Men har man definert at igate har en rekkevidde på HELE norge som mange ui-view brukere gjør så kan man ikke gjøre det på den måten for da får jeg objekter fra skotland ut på RF.
Setter man opp igate til reelt område f.eks 150Km så vil kun TCPIP innen det området sendes ut og det er jo poenget :D
Spesielt med tanke på meldinger så vil de kunne gå på kryss og tvers av verden og riktig igate vil videreformidle dem.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-04-01 12:52 
Avlogget
Old-timer

Jeg ser så absolutt poenget der. Har hørt en del diskusjoner blant folket her oppe rundt dette tidligere om at "TCPIP-stasjoner allerede er på kartet, så hvorfor da gate de til RF"-holdningen. Jeg personlig mener at APRS er for RF, med internett som verktøy i bakhånd. Vel, nok om det..

Dersom filteret i APRX skal bli korrekt så bør det da se ca. slik ut?

Kode:
mycall  LA1HSA-1

<aprsis>
login      $mycall
passcode   xxxxx
server     is1.aprs.no        14580
filter     m/150
</aprsis>

<logging>
pidfile /var/run/apr.pidfile
rflog /var/log/aprx/aprx-rf.log
aprxlog /var/log/aprx/aprx.log
# erlangfile /var/run/aprx.state
</logging>

<interface>
serial-device /dev/ttyS0  57600 8n1    KISS
callsign $mycall
tx-ok        true
</interface>

# IGate TX

<digipeater>
transmitter  LA1HSA-1
<source>
source        APRSIS
via-path      WIDE2-1
msg-path      WIDE2-1
filter        t/pmosi
</source>
</digipeater>

Tankene blir da:
1) Jeg vil trolig gate alle objekter som er plassert ut direkte på APRSIS (D-Star f.eks.)
2) Posisjoner/objekter som allerede har blitt gatet til IS fra RF vil forhåpentligvis ikke bli gatet til RF igjen av meg.
3) Området (m/150) er kanskje litt for stort
4) via-path WIDE2-1 eller kanskje uten path?

Som LA5PPA tok opp i en annen tråd; her må man jo ikke skape mer QRM, men heller få ting funksjonsrikt og optimalisert (korrekt).

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-04-01 15:00 
Avlogget
Old-timer

LA1HSA skrev:
Jeg ser så absolutt poenget der. Har hørt en del diskusjoner blant folket her oppe rundt dette tidligere om at "TCPIP-stasjoner allerede er på kartet, så hvorfor da gate de til RF"-holdningen. Jeg personlig mener at APRS er for RF, med internett som verktøy i bakhånd. Vel, nok om det..

Om de er på Internet eller ikke er egentlig uvesentlig.

f.eks hvis jeg kun har tlf min så er det like interesangt for deg å se meg på RF som at jeg ser deg på tlf. aprs er to-veis.
Poenget med en igate er å sørge for at man lokalt ser det samme "bildet".

F,eks Echolink objekter og winlink objekter genereres på Internet med få unntak. Hvis jeg da ønsker å vite hvor en slik stasjon er eller hvilke frekvens så er ikke det tilgjengelig for meg på RF med mindre den lokale igate sender ut slik nyttig lokal info.

Det samme med D-Star objekter de er ønskelig på RF. Om du hadde den perfekte radio så hadde den aprs og d-star i seg ;-)
Men om du har f.eks en aprs radio i bilen og et d-star håndapparat så vil du kunne se frekvensen til den lokale d-star repeateren eller hot-spot.
Jeg vet at nyere d-star radioer kan laste dette ned på en sd-brikke men det er ikke poenget. Poenget er at du via RF kan motta den informasjonen du trenger for å nå den d-star noden/repeater i ditt område. I egen by er det nok ikke interesangt men er du en annen plass i verden/norge så er det relevant.

LA1HSA skrev:

Dersom filteret i APRX skal bli korrekt så bør det da se ca. slik ut?

filter m/150
filter t/pmosi

Jeg vil tro det blir et bra oppsett. Er ingen som klager på det i Bergen. Du kan selvfølgelig finjustere filteret på TX om du ser noe som ikke er ønskelig hos dere.
Jeg husker ikke alle filter definisjonene i hodet men du slår dem opp og ser hva som du kan utelate.

LA1HSA skrev:
Tankene blir da:
1) Jeg vil trolig gate alle objekter som er plassert ut direkte på APRSIS (D-Star f.eks.)

Ja og det burde være meningen gitt at du ikke er på en plass hvor alle kun er på Internet og hvor brukerene har laget tonnevis med unyttige objekter som:
min gamle skole, vinterhytten, hytten til min gamle nabo osv.

LA1HSA skrev:
2) Posisjoner/objekter som allerede har blitt gatet til IS fra RF vil forhåpentligvis ikke bli gatet til RF igjen av meg.

APRS-IS skal ta seg av dette med duplikater så i teorien blir det ikke mye dobbelt.

LA1HSA skrev:
3) Området (m/150) er kanskje litt for stort

En definisjons sak. Slik jeg tolker det og min erfaring fra regnbyen er at filteret helst må så vidt overlappe den nærmeste igate. hvis det er uendelig langt unna så er avstanden i Km du kommer på de tre lengste hoppene + litt til. Da er du utenfor ditt "service område".

Da vil du samtidig ivareta at APRS-IS ikke sender ut dobbelt med trafikk med få ubetydelige unntak.

LA1HSA skrev:
4) via-path WIDE2-1 eller kanskje uten path?

Det må du avgjøre hva som er best. Meldinger bør du experimentere litt med.

LA1HSA skrev:
Som LA5PPA tok opp i en annen tråd; her må man jo ikke skape mer QRM, men heller få ting funksjonsrikt og optimalisert (korrekt).

[/quote]

Det som er korrekt er det som virker best for alle i ditt område for å si det diplomatisk :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-04-01 15:26 
Avlogget
Old-timer

LA3QMA skrev:
Om de er på Internet eller ikke er egentlig uvesentlig.

f.eks hvis jeg kun har tlf min så er det like interesangt for deg å se meg på RF som at jeg ser deg på tlf. aprs er to-veis.
Poenget med en igate er å sørge for at man lokalt ser det samme "bildet".

Da deler iallefall vi samme oppfatning om dette.

LA3QMA skrev:
Det samme med D-Star objekter de er ønskelig på RF. Om du hadde den perfekte radio så hadde den aprs og d-star i seg ;-)
Men om du har f.eks en aprs radio i bilen og et d-star håndapparat så vil du kunne se frekvensen til den lokale d-star repeateren eller hot-spot.

Nettopp! Har også tenkt det at dette bør jo være på RF om det skal være av interesse for de som er på farten og kanskje besøkende i området. De sitter neppe med aprs.fi åpent i bilen ;)
PS: Den "perfekte" radio kommer nok aldri, men dersom jeg ved et mirakel skulle blitt multimillionær ville jeg kanskje ha utviklet den..

LA3QMA skrev:
Jeg vil tro det blir et bra oppsett. Er ingen som klager på det i Bergen. Du kan selvfølgelig finjustere filteret på TX om du ser noe som ikke er ønskelig hos dere.
Jeg husker ikke alle filter definisjonene i hodet men du slår dem opp og ser hva som du kan utelate.

Tester da med dette, men satt range til 30km og uten path enn så lenge. LA1DSA vil i teorien da dekke opp videre, men hans er vel så vidt jeg vet bare RX..?

LA3QMA skrev:
Det som er korrekt er det som virker best for alle i ditt område for å si det diplomatisk :D

Du kan så si ;) Problemet er at man kanskje er litt for diplomatisk noen ganger...?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-04-01 15:50 
Avlogget
Old-timer

Hmm, den gikk bare noen minutter slik at jeg fikk se resultatet. Det filteret ble ingen suksess, den gater ting tilbake til RF.

Kode:
2014-04-01 14:26:02.572 APRSIS    R LA1DSA-9>UYUV96,WIDE1-1,WIDE2-2,qAR,LD3HV:`&J\oI]>/]"5A}Jan Erik i automobilen=
2014-04-01 14:26:02.572 LA1HSA-1  T LA1HSA-1>APRS:}LA1DSA-9>UYUV96,TCPIP,LA1HSA-1*:`&J\oI]>/]"5A}Jan Erik i automobilen=

2014-04-01 14:26:08.657 APRSIS    R LA8UIA-9>UYUU60,WIDE1-1,WIDE2-1,qAR,LD3HV:`&BBlU6>/]"4r}=
2014-04-01 14:26:08.657 LA1HSA-1  T LA1HSA-1>APRS:}LA8UIA-9>UYUU60,TCPIP,LA1HSA-1*:`&BBlU6>/]"4r}=

Edit: Kanskje jeg kunne ha basert dette på et q construct-filter? IS-baserte objekter og posisjoner har qAC, så "filter q/C" innenfor et område hadde muligens fungert?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-04-05 18:10 
Avlogget
Old-timer

Da ser det ut som at filteret gjør funksjonen den skal, men det er dessverre ikke uten issues allikevel.

1: LA40 (fill-in) som ikke ligger så langt unna, men som ikke er hørt direkte på RF, vil gates ut på nytt av meg selv om LD3HV har gatet den til IS. Mulig dette kun er frem til jeg har hørt den direkte på RF etter jeg har restartet APRX.

2: Her i området popper det opp D-star noder hver uke, og det er jo fint at de også kommer på RF. Problemet er bare at sysopene har satt disse opp til å sende posisjoner til IS oftere enn hvert minutt :roll: I tillegg til dette så har de av en eller annen grunn to beacons, f.eks. "LA2YUA-C" og "LA2YUA C" (et svart og et rødt symbol). Jeg får vel kanskje bruke -b/ på de som pøser på med beacons..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-04-05 19:18 
Avlogget
Old-timer

LA1HSA skrev:
Da ser det ut som at filteret gjør funksjonen den skal, men det er dessverre ikke uten issues allikevel.

1: LA40 (fill-in) som ikke ligger så langt unna, men som ikke er hørt direkte på RF, vil gates ut på nytt av meg selv om LD3HV har gatet den til IS. Mulig dette kun er frem til jeg har hørt den direkte på RF etter jeg har restartet APRX.

2: Her i området popper det opp D-star noder hver uke, og det er jo fint at de også kommer på RF. Problemet er bare at sysopene har satt disse opp til å sende posisjoner til IS oftere enn hvert minutt :roll: I tillegg til dette så har de av en eller annen grunn to beacons, f.eks. "LA2YUA-C" og "LA2YUA C" (et svart og et rødt symbol). Jeg får vel kanskje bruke -b/ på de som pøser på med beacons..

1. Om din IGATE ikke har hørt den på RF så vil IGATE sende den ut. Ellers er ideen at neste gang så skal den ikke gjøre det litt avhengig av om du eller nabo IGATE hører den først.

2. Den problemstillingen vil man alltid ha. I begynelsen er -b som da må være før b være en løsning. Men du burde kontakte dem og sette opp noe mer fornuftig interval. kan jo godt være feiltasting eller en bug. Hva som er "riktig" interval er ikke godt å si hvis dere har mange i samme området. Men er det litt mer spredt er jo samme som repeater objektene en god start.

Håper du finner ut av det og har litt "is i magen" i begynnelsen. Var redd for at du ikke klarte å reprodusere oppsettet som jeg har god erfaring med. Men når du starter ting vil det bli en del trafikk til APRX får laget seg et bilde av ditt lokale RF område. etter det så skal den sende ut mindre QRM.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-04-05 19:43 
Avlogget
Old-timer

LA3QMA skrev:
1. Om din IGATE ikke har hørt den på RF så vil IGATE sende den ut. Ellers er ideen at neste gang så skal den ikke gjøre det litt avhengig av om du eller nabo IGATE hører den først.

Nettopp, var det jeg resonnerte meg frem til da jeg kjørte den igang, så lot den tusle på litt til for å se hvordan den oppførte seg.

LA3QMA skrev:
2. Den problemstillingen vil man alltid ha. I begynelsen er -b som da må være før b være en løsning. Men du burde kontakte dem og sette opp noe mer fornuftig interval. kan jo godt være feiltasting eller en bug. Hva som er "riktig" interval er ikke godt å si hvis dere har mange i samme området. Men er det litt mer spredt er jo samme som repeater objektene en god start.

Ja det er en del her oppe, men jeg har satt den til et ganske begrenset område nå (30km), så da vil andre Igater ta over etter det. Er ingen andre i området her som har noe TX uansett men..

LA3QMA skrev:
Håper du finner ut av det og har litt "is i magen" i begynnelsen. Var redd for at du ikke klarte å reprodusere oppsettet som jeg har god erfaring med. Men når du starter ting vil det bli en del trafikk til APRX får laget seg et bilde av ditt lokale RF område. etter det så skal den sende ut mindre QRM.

Det som gjorde at det virket bedre nå, etter mye finlesing av APRX-manualen, var at det meste av filtre også må settes i APRSIS-login (ikke bare i source). Synes manualen var veldig vag på det punktet. Neste punkt på planen blir å vurdere path. I mangel av en fornuftig LD-digi jeg kan adressere direkte, så kjører jeg WIDE2-1. WIDE2-1 går uheldigvis milevis utenfor tiltenkt område, så jeg bør nok bare kjøre det uten path (jeg har en veldig gunstig posisjon i terrenget).

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-04-06 20:16 
Avlogget
Old-timer

Da har jeg fintunet litt til for å begrense QRM. Siden "ingen" klarer å få tak i en hotspot-sysop har jeg blokkert denne fra å gates til RF. Dessverre så kan jeg ikke komme frem til noe annet enn at APRX har en bug som gjør at -b/ og -p/ ikke fungerer overhode. Har da tatt ibruk regex-filter på dette.

I tillegg så har jeg blokkert to fill-ins jeg stort sett hører direkte, men kan bli snappet opp av LD3HV først uten at jeg har hørt den på en stund, noe som fører til at jeg vil gate den ut igjen (kikket på 24-timers logg).

Da ser det altså slik ut:

Kode:
<digipeater>
transmitter  LA1HSA-1
ratelimit    10 30
srcratelimit 5 10
<source>
source        APRSIS
#via-path      WIDE2-1
msg-path      WIDE2-2
regex-filter source LA2YUA|LA8OKA-2|LA4O
regex-filter data   LA2YUA|LA8OKA-2|LA4O
filter        m/30 t/miposw
viscous-delay 5 # La på et delay her for å følge med på om andre gater ut
</source>
</digipeater>

Noen som har noen synspunkter eller bedre forslag? ;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-04-07 06:45 
Avlogget
Old-timer

Mener at filtrene må skrives fra venstre mot høyre.
mao alle begrensningene først.

ellers er min erfaring at viscous digipeat må finjusteres. vi bruker delay på 3 for innen da skal en av nabo digiene ha gjort jobben. hvis ikke så trår aprx inn.
viscous må man bruke iom at hvis alle bruker det så blir det feil iom at en digi skal svare med en gang og ikke "vente". uanz som med alt annet så må man bare følge med og tilpasse.
[siste var ment som en kommentar til de som ikke har brukt viscous konseptet før]

Fint du deler erfaringene. Det har vært kommentert en del bugz i forskjellige versjoner av aprx med tanke på filtre iom at de virker litt forskjellig avhengig av om man hart dem under "igate" eller "digi". Men da er det jo fint at programmet også støtter regexp :-)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-04-07 07:21 
Avlogget
Old-timer

Takk for tips om filtrene; jeg skal teste dette ved neste anledning. Foreløpig får regex kjøre til jeg har fått kontakt med en hotspot-eier.

Når det gjelder viscous delay så gjelder dette for min del kun hva den gater fra IS til RF da jeg ikke kjører APRX som digipeater. Denne jobben tar TinyTrak4 seg av på egenhånd (i tilfelle PC-kræsj, strømbrudd osv.) Det blir nok til at jeg senker delayet til 3, men satt den først på 5 for å kjøre en lengre logg over hva som skjer på RF.

LA3QMA skrev:
Fint du deler erfaringene. Det har vært kommentert en del bugz i forskjellige versjoner av aprx med tanke på filtre iom at de virker litt forskjellig avhengig av om man hart dem under "igate" eller "digi". Men da er det jo fint at programmet også støtter regexp :-)

Takk :) Det er ikke så mye aktivitet her og jeg hører ikke om så mye annet fra folk som har satt seg inn i denne delen av hobbyen, så jeg deler villig erfaringer samtidig som jeg er meget mottakelig for tips og råd. Jeg liker å vite det meste om alt, men er kanskje ikke mulig å gape over alt på en gang. Det viktigste for meg er å gjøre andre til lags mtp. infrastrukturen og at den fungerer slik det er tiltenkt. I det siste har fokuset vært APRSIS32 og nå APRX for Igate-bruk. Xastir kikket jeg på og testet en liten periode, men synes det var litt "halvgjort". Mulig jeg tar det opp igjen senere, men først må jeg prioritere å få alt på plass til en 70cm Winlink-node som skal på gruppelokalet (kuppet tre forskjellige Kantronics TNC-er for en slikk og ingenting i helga - status ukjent).

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-04-13 21:05 
Avlogget
Old-timer

Nyeste versjon av APRX (2.08.593-1) har kanskje en liten bug. Meldinger ville ikke gates til RF lenger. Etter litt endring av config ser det nå slik ut (alt virker):

Kode:
mycall  LA1HSA-1
myloc   lat 6000.67N lon 01103.13E

<aprsis>
login      $mycall
passcode   xxxxx # korrekt passcode
server     is1.aprs.no        14580
filter     m/45 t/iposw # Kan ikke ha med m her dersom meldinger skal virke, men resten må være der for å gate andre typer pakker
</aprsis>

<logging>
pidfile /var/run/aprs.pidfile
rflog /var/log/aprx/aprx-rf.log
aprxlog /var/log/aprx/aprx.log
# erlangfile /var/run/aprx.state
</logging>

<interface>
serial-device /dev/ttyS0  57600 8n1    KISS
callsign $mycall
tx-ok        true
</interface>