APRSLA

Norsk forum for APRS, D-STAR og Packet
Dato/klokkeslett: 2017-10-18 06:42

Alle tider er UTC + 1 time

Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Polaric webapp
InnleggSkrevet: 2017-03-13 15:34 
Avlogget
Old-timer

Polaric webapp (altså klientapplikasjonen til Polaric Server) trenger omskriving. Jeg vet ikke hvor mange som egentlig har sett på kildekoden, men den er altså basert på OpenLayers 2 som er nokså utdatert i dag, til dels kaMap-kode som er totalt utdatert. Koden er rotete og ikke så lett å sette seg inn i, vedlikeholde og videreutvikle.

Ideen er å skrive den om til OpenLayers 4. Leaflet er et alternativ men er nok litt for "minimal" for dette prosjektet. Jeg har så smått begynt å se på saken. Ved en omskriving av applikasjonen er også en anledning til å se på brukergrensesnitt, funksjonalitet, og kommunikasjon med serveren.

Derfor: Er det noen innspill i så måte? Hva bør bevares og hva bør endres i webappen?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Polaric webapp
InnleggSkrevet: 2017-03-16 09:56 
Avlogget
Old-timer

Jeg har en del ideer men vet også at utvikling tar tid spesielt når alle ønsker litt forskjellige finesser.

Det er et hav av systemer som f.eks openlayers og alle har sine fordeler og ulemper.

Bruken av tjenesten dikterer også litt hvordan grensesnittet kan se ut.

F.eks så er RødeKors behovet "helt" annerledes enn for radioamatørene. Og mitt behov som radioamatør er muligens annerledes enn andre radioamatører osv.

Det jeg uanz savner er filtrering som er brukerdefinert. Det samme med trails/sporlogger hvor lenge de skal vises etc.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2017-03-16 11:26 
Avlogget
Old-timer

LA3QMA skrev:
Jeg har en del ideer men vet også at utvikling tar tid spesielt når alle ønsker litt forskjellige finesser.

Det er et hav av systemer som f.eks openlayers og alle har sine fordeler og ulemper.

Bruken av tjenesten dikterer også litt hvordan grensesnittet kan se ut.

F.eks så er RødeKors behovet "helt" annerledes enn for radioamatørene. Og mitt behov som radioamatør er muligens annerledes enn andre radioamatører osv.

Det jeg uanz savner er filtrering som er brukerdefinert. Det samme med trails/sporlogger hvor lenge de skal vises etc.

Du sier Røde Kors har et "helt" annerledes behov. Vel? Det kunne vært interessant å få utdypet dette. Saken er jo akkurat det: Røde Kors har valgt å ta over prosjektet med sporingsdata fra nødnett selv samt at de (såvidt jeg forstår det) har valgt å gå bort fra Polaric Server og utvikle sin egen applikasjon. Man kan lure på hvorfor.

Jeg har prøvd, men har ikke lyktes i å få drøftet denne situasjonen med NRRLs nødsambandsteam. Ingen har tid. Hele situasjonen er frustrerende. Karttjenesten "forfaller" hvis det ikke tas tak. Det står kanskje mellom to valg hvor et av dem er å videreutvikle/modernisere karttjenesten. Det andre alternativet trenger jeg ikke utdype.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2017-03-16 20:16 
Avlogget
Old-timer

Du tenker sikkert på nødnett trackingen. Her har det skjedd mye og jeg vil tro årsaken til å "gå vekk fra PolaricServer" er av tekniske årsaker.
De som styrer dette nå har sikkert kunnskap til å bruke andre remedier enn å f.eks videreutvikle på PS

I Hordaland kommer nok den analoge trackingen til å være der selv om man får nødnett tracking. I alle fall så lenge det er mulig å betale konsesjon på VHF frekvensen(e) videre.

Forstår det slik at NN-trackingen også støtter flere lag med data ala AIS, Hallingtrack, SPOT, Inreach mm.

Vet ikke hva de har av kartsystemer men jeg har sett en del på QGIS som hadde vært greit å bruke. Spesielt siden man kan lage plugins med å scripte.
Det jeg ikke har fått et klart svar på er hvor godt det systemet er for "live" data som endrer posisjon hele tiden.

Ellers er det et viktig poeng som du nevnte at det er ofte vanskelig for andre å sette seg inn et prosjekt som alle rede er påbegynt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2017-05-18 23:31 
Avlogget
Old-timer

LA3QMA skrev:
Du tenker sikkert på nødnett trackingen. Her har det skjedd mye og jeg vil tro årsaken til å "gå vekk fra PolaricServer" er av tekniske årsaker.
De som styrer dette nå har sikkert kunnskap til å bruke andre remedier enn å f.eks videreutvikle på PS

I Hordaland kommer nok den analoge trackingen til å være der selv om man får nødnett tracking. I alle fall så lenge det er mulig å betale konsesjon på VHF frekvensen(e) videre.

Forstår det slik at NN-trackingen også støtter flere lag med data ala AIS, Hallingtrack, SPOT, Inreach mm.

Det er en til dels oppgitt holdning i NRRL etter det som har skjedd og for å være ærlig. det er ikke morsomt å bli satt på sidelinja uten at man engang har diskutert saken med meg. I NRRL er det nok enkelte som nå mer enn før ønsker å bare satse på APRS og lukke inne mest mulig. Mange er vel også i ferd med å miste troen på at NRRL får bidra med sporing og IKT i redningstjeneste. Jeg tror det blir vanskelig om jeg alene skal måtte kjempe en kamp på to fronter.

Røde Kors har sagt de vil dele nødnettdata med andre FORF organisasjoner, men tro meg, skepsisen er stor. NRRL har så få terminaler at det ikke er verdt innsatsen hvis vi bare skal spore våre egne. Vår rolle burde være å tilby en tjeneste til andre FORF organisasjoner. Det er en utfordring hvordan man skal definere hvilke terminaler som skal deles (et forslag er å basere dette på valgt talegruppe) og det virker som et krav er at det er personlig innlogging på systemet og hver klient logger seg på direkte på Røde Kors sin gateway. Jeg er usikker - det er antydninger så langt. Det blir vanskelig å akseptere slike vilkår.

Hvis vi i NRRL fortsatt skal være med så må vi samarbeide og stå samlet som organisasjon. Jeg trenger hjelp av noen som er villig til å stille opp og jobbe for at vi skal ha den beste sporingstjenesten.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2017-05-18 23:41 
Avlogget
Old-timer

LA7ECA skrev:
Ideen er å skrive den om til OpenLayers 4. Leaflet er et alternativ men er nok litt for "minimal" for dette prosjektet. Jeg har så smått begynt å se på saken. Ved en omskriving av applikasjonen er også en anledning til å se på brukergrensesnitt, funksjonalitet, og kommunikasjon med serveren.

Som sagt, jeg har begynt å se på saken. Porting/omskriving til OpenLayers 4.

Se http://test.aprs.no for en demo. Det er foreløpig bare grunnleggende kartvisning, menyer o.l. Sporing, servertilkobling osv.. vil komme som tillegg etterhvert. Se kildekode på https://github.com/PolaricServer/webapp2

Hvis det er interesse for å utvikle dette, så kan det bli veldig bra. Jeg inviterer herved til å bidra, med koding, forslag, testing, dokumentasjon, osv. Prosjektet er påbegynt, men i en tidlig fase så det skal være greit å sette seg inn i.

Det spørs om det blir noen suksess hvis det skal være et enmannsprosjekt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2017-08-09 10:51 
Avlogget
Old-timer

jeg kan ikke java desverre.

Men siden dette er mer enn et lite prosjekt så burde man muligens først diskutere bruksområdet og funksjonalitet før man begynner programmeringen?

Tenker da på f.eks brukerprofiler, egne filtre, skjule informasjon, andre kilder som ais, fly, satelitt trackere etc.
Vet at du har på plass ais osv og dette med "datakanaler" er jo en fin måte å få flere datakilder inn i systemet.

Nå skal vi ikke gå i fellen med å "kopiere" andre men funksjonalitet som er på aprs.fi er noe jeg liker.
Det jeg liker med polaric er at man har gode norske kart og at man kan bruke den "internt" til andre formål.

Men ser at utfordringen er å finne en mal som tiltrekker de fleste og så legge på mer "sære" funksjoner på sikt.

Liker godt perlmodulen som brukes i aprs.fi da den er rimelig komplett med tanke på aprs protokollen.

Liker openstreetmap i polaricen også. Er det mulig å bruke cyclemap laget? Bruker det ganske ofte.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2017-08-09 13:39 
Avlogget
Old-timer

LA3QMA skrev:
jeg kan ikke java desverre.

Men siden dette er mer enn et lite prosjekt så burde man muligens først diskutere bruksområdet og funksjonalitet før man begynner programmeringen?

Ok, bruksområde og funksjonalitet er viktige premisser og det er fint om noen vil være med å diskutere dette. Gjerne i lys av at utviklinga går videre. hvordan kan vi tilby en god tjeneste både for APRS og for frivillig redningstjeneste? Samtidig er det greit å begynne å programmere og teste ting ut, og tida går fort: Vi blir fort satt på sidelinja her siden det utvikles ting på flere hold. Så er det også lurt å utvikle etter en såkalt "smidig" metodikk. Jeg er glad for alle bidrag: Beskrivelse av hva vi ønsker/trenger, testing, dokumentasjon og eventuelt programmering. API/protokoll mellom klient og tjener kan også være noe..

jeg kan jo bare gjenta at jeg neppe har mye motivasjon og kapasitet til å vedlikeholde og utvikle på den gamle polaric-webapp. Der har jeg som sagt begynt på en ny klient basert på Openlayers 4. Det ser lovende ut. Der kan du f.eks. legge inn dine egne kartlag eller områder. Jeg har laget støtte for WFS (vektorlag). Jeg ser også for meg en "feature editor" hvor man kan tegne ting på kartet. Bare se på Github "issues" hva jeg ser for meg. Den er foreløpig ikke koblet til noen polaric-server backend, men jeg har så smått begynt å se på hvordan dette kan gjøres. Jeg tenker å gå bort fra XML og bruke JSON for å serialisere sporingsdata som sendes fra server til klient.

Denne klienten gjør nok ting på en mer "riktig" måte og koden er mer strukturert og forhåpentligvis kan flere enn meg forstå denne og gjøre noe med den. Det er Javascript/HTML/CSS, ikke Java. PHP er neppe aktuelt mer. Den kan kanskje være et et mer generelt rammeverk for å lage web-GIS applikasjoner, men vi får se...

Et spørsmål er jo om popups oppå kartet er det beste eller om man heller kan ha et felt på siden slik aprs.fi har. Kanskje smak og behag og et eksperiment er at "widgets" kan dras rundt på skjermen og plasseres der det passer for brukeren. Og plasseringa huskes selv om nettleseren restartes.

Backend er skrevet i Java, ja. Jeg ser ikke for meg å begynne på nytt der, selv om jeg ser at det er populært å lage server i Javascript (med Node.js). Men det er mye som kan gjøres uten nødvendigvis å kunne programmere i Java.

Pålogging og brukerprofiler, ja. Der er det en jobb å gjøre. Hvordan kan vi gjøre det? Brukeradministrasjon? Og litt mer teknisk: Er en form for token-basert autorisering en god løsning, med mulighet for å bruke ekstern autoriseringstjeneste?

OpenCyclemap er nok mulig. Det gjelder bare å finne ut riktig URL/oppsett for et slikt kartlag.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2017-08-17 08:24 
Avlogget
Old-timer

Sitat:
Et spørsmål er jo om popups oppå kartet er det beste eller om man heller kan ha et felt på siden slik aprs.fi har. Kanskje smak og behag og et eksperiment er at "widgets" kan dras rundt på skjermen og plasseres der det passer for brukeren. Og plasseringa huskes selv om nettleseren restartes.

Jeg foretrekker en meny på siden ala aprs.fi men slik du har det nå er bra. "widgets" er forsåvidt greit men vet at mange sliter når man ikke har menyer på faste plasser.

Mens verktøy som man kan bruke ofte er det jo en fordel om man kan trekke den vekk fra kartutsnittet i stedet for å flytte kartet.

Regner med at du har sett på aprs parseren som brukes på aprs.fi

Om det du har i java kan tilpasses noe liknende slik at man får en rekke "kommandoer" som i funksjoner så kan nok det videre bearbeides med javascript?
f.eks om jeg vil lese av PHG fra en pakke så burde det være en funksjon som returnerer dette eller gir feilmelding om at pakken ikke inneholder. Ut fra det så kan vi da få tegnet PHG sirkler i webaplikasjonen?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2017-08-18 10:42 
Avlogget
Old-timer

LA3QMA skrev:

Jeg foretrekker en meny på siden ala aprs.fi men slik du har det nå er bra. "widgets" er forsåvidt greit men vet at mange sliter når man ikke har menyer på faste plasser.

Mens verktøy som man kan bruke ofte er det jo en fordel om man kan trekke den vekk fra kartutsnittet i stedet for å flytte kartet.

Det er jo basert på popup-kontekstmenyer, altså man høyreklikker på ting og alt etter hva man klikker på og hvilke tjenester som er tilgjengelig blir det generert ulike menyer. Det er fleksibelt men kanskje problematisk på mobile enheter. Så har det vært popups for det meste og to ulike typer popups, noe som kan være forvirrende, selv om tanken var at enkelte ting kunne gjøres direkte mot serveren uavhengig av klient-programmet. Det er nok også irriterende at enkelte popups forsvinner så snart du klikker på noe annet. Det jeg tester nå er nok en forbedring. Man kan jo også tenke seg at disse "widgets" kan legges fast i et felt på siden i stedet for popups som ligger over kartet. Jeg tror ikke det er så vanskelig å få til. I den nåværende versjonen har jeg lagt opp til å legge kartapplikasjonen i en iframe og så ha mulighet for å lage ting i et felt på siden og eventuelt i egne vinduer som kunne kommunisere med kartappen gjennom en slags RPC API. Det kommer jeg nok til å gå bort fra. Det ble for komplisert og det var ikke noen som var interessert i å lage noe med det.

Jeg er ikke så veldig ekspert på GUI men jeg tror det er greit å skille mellom menyer, informasjons-popups (f.eks. kartreferanse når du klikker på kartet) og "widgets" hvor man kan redigere og gjøre ting. Det siste kan altså flyttes rundt og "spikres fast" slik at de ikke forsvinner. Ideen er også at popups som ikke "spikres" kan det bare være en av ad gangen, inkludert menyer.

Ideen er også å skrive et rammeverk for applikasjoner heller enn en ferdig applikasjon. En demo-app (test.js, mapconfig.js) viser hvordan dette kan skrus sammen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2017-08-18 15:55 
Avlogget
Old-timer

Jeg får studere javascript litt og clone "git"en.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Alle tider er UTC + 1 time