APRSLA

Norsk forum for APRS, D-STAR og Packet
Dato/klokkeslett: 2018-06-20 16:15

Alle tider er UTC + 1 time

Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Kartserveren på Mint
InnleggSkrevet: 2014-06-21 22:44 
Avlogget
Old-timer

Takker for det :)
Ja, den bør gå over HTTPS, men bare for testing så er det greit uten.

Bare en liten ting som jeg tror er en bug:
Ser at posisjoner som sendes ut har en formateringsfeil.
Kode:
2014-06-21 23:12:39 CEST: LA1HSA-3>APPS14,TCPIP*,qAC,NRRL-1:/211236h6000,68N/01103,11EcPolaric Server test [Invalid uncompressed location]

Lat/lon har komma i stedet for punktum. Har dette noe med regionsoppsett på maskinen min å gjøre, mtp. formatet konverteres?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-06-22 12:11 
Avlogget
Old-timer

Jeg vet ikke hva som har skjedd, men plutselig tidlig i dag morges så endret den formatet helt av seg selv. Nå er posisjonen gyldig og med punktum i stedet for komma.
Får se om den endrer seg tilbake til komma etter en restart.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-06-22 21:51 
Avlogget
Old-timer

LA1HSA skrev:
Lat/lon har komma i stedet for punktum. Har dette noe med regionsoppsett på maskinen min å gjøre, mtp. formatet konverteres?

Hmm. Jeg har ikke noen annen forklaring enn at det er regionoppsettet. I såfall er det en bug som jeg får putte på lista mi :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-08-19 08:41 
Avlogget
Old-timer

Etter ganske lang oppetid på min Polaric Server, så så jeg nå at den hadde sluttet å fungere - uten at jeg har noen forklaring på hvorfor. Websiden vises, men den viste ingen APRS-data og jeg fikk ikke opp noen config-meny. Forsøkte å restarte alle services som er knyttet til Polaric, men ingenting hjalp. Det hjalp heller ikke å restarte maskinen.

Løsningen var igjen å avinstallere alt med --purge i tillegg, for så å legge inn alt på nytt - da virker det.

Igjen er jeg tilbake til dette problemet med at den bruker komma i stedet for punktum i posisjonen sin. Finner dessverre ingen løsning på dette, annet enn at sist dette skjedde så rettet den seg selv etter noen timer.

Så, to ting som jeg håper jeg kan få tips rundt:
1: Hva kan gjøre at PS slutter å virke slik at alt må renses/reinstalleres uten at noe er forandret (av meg)?
2: Hvordan endre komma til punktum i posisjonsbeacon? (Locale er ikke endret, men PS endrer formatet "automagisk" etterhvert).

Si fra dersom det er noen loggfiler eller noe som trengs.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-08-19 10:15 
Avlogget
Old-timer

LA1HSA skrev:
Etter ganske lang oppetid på min Polaric Server, så så jeg nå at den hadde sluttet å fungere - uten at jeg har noen forklaring på hvorfor. Websiden vises, men den viste ingen APRS-data og jeg fikk ikke opp noen config-meny. Forsøkte å restarte alle services som er knyttet til Polaric, men ingenting hjalp. Det hjalp heller ikke å restarte maskinen.

Løsningen var igjen å avinstallere alt med --purge i tillegg, for så å legge inn alt på nytt - da virker det.

Igjen er jeg tilbake til dette problemet med at den bruker komma i stedet for punktum i posisjonen sin. Finner dessverre ingen løsning på dette, annet enn at sist dette skjedde så rettet den seg selv etter noen timer.

Så, to ting som jeg håper jeg kan få tips rundt:
1: Hva kan gjøre at PS slutter å virke slik at alt må renses/reinstalleres uten at noe er forandret (av meg)?
2: Hvordan endre komma til punktum i posisjonsbeacon? (Locale er ikke endret, men PS endrer formatet "automagisk" etterhvert).

Si fra dersom det er noen loggfiler eller noe som trengs.

Det med komma og punktum er en bug som er fikset. Skal få oppdatering ut om ikke så lenge. Hvorfor det stopper opp er vanskelig å si. Loggene vil sannsynligvis si hva som er feil. Det kan skyldes inndata som serveren ikke takler. Det finnes en måte å "rense opp" uten å reinstallere:

Stopp serveren:
# /etc/init.d/polaric-aprsd stop
Fjern datafila:
# rm /var/lib/polaric/stations.dat
Start serveren igjen:
# /etc/init.d/polaric-aprsd start

Hvis ting ikke vises på kartet, eller menyene ikke virker er det for øvrig greit å sjekke "konsoll loggen" i nettleseren først om det er noen Javascript feilmeldinger. I Firefox: Ctrl-Shift-K.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-08-20 08:48 
Avlogget
Old-timer

Takker for tilbakemelding :)

Har lagret litt logger slik at jeg kan sende deg dersom det blir nødvendig. Har sittet en stund nå for å finne ut hvorfor den plutselig sluttet å gi meg kart, men så ser jeg at aprs.no også har dette problemet, så da er det vel et sentralt problem vi ikke råder over.

Har du noen kjennskap til hvorfor kart-tiles plutselig ikke er tilgjengelig? Dette kan fort være litt kritisk dersom man må ut på oppdrag.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-08-20 08:57 
Avlogget
Old-timer

LA1HSA skrev:
Har du noen kjennskap til hvorfor kart-tiles plutselig ikke er tilgjengelig? Dette kan fort være litt kritisk dersom man må ut på oppdrag.

Ja, kartverkets servere gikk ned i går kveld kl. 20 og er fortsatt nede. Vil være nede resten av dagen, sannsynligvis. Men det finnes en utvei. Gå til kartlagmenyen og velg det kartet som er merket "(ka-map)". Kart som blir vist fra dette kartlaget hentes fra en litt annen tjeneste (hos kartverket) og blir lagret på vår/din server. Viktig fordi det gjør det mulig å være "offline" fra internett.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time