APRSLA

Norsk forum for APRS, D-STAR og Packet
Dato/klokkeslett: 2018-06-20 16:12

Alle tider er UTC + 1 time

Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Værmelding
InnleggSkrevet: 2014-07-16 22:54 
Avlogget
Old-timer

Værmeldinger på aprs.no er egentlig nokså ubrukelig slik det er i dag. YR.no er f.eks. en veldig god tjeneste, men det jeg kunne tenke meg er å kunne klikke i kartet og få opp en værmelding på den aktuelle posisjonen (eller så nært som mulig). YR.no har en form for API men du søker såvidt jeg ser på stedsnavn og ikke posisjon (korriger meg hvis jeg tar feil). Skal denne brukes for en posisjon må man først slå opp i stedsnavndatabasen og finne et unikt navn og deretter vil det gå greit å søke på YR. Databasen har mange hundre tusen navn så det burde kunne dekke det meste av aktuelle posisjoner.

Det krever imidlertid en del programmering! Og nedlasting av stedsnavndatabasen, samt å holde denne oppdatert. Det blir på en måte å lage en egen webtjeneste som tar en posisjon som parameter og videreformidler til YR.no.

Det andre alternativet er å bruke met.no APIen som har en mulighet for mer detaljerte data. Den returnerer XML og i såfall må det gjøres en jobb for å "parse" denne og presentere resultatet på en pen måte. Se http://api.met.no/weatherapi/documentation. Se locationforecast (dagens aprs.no bruker textlocation).

Det siste er kanskje det greieste å få til, men vil også kreve noe programmering!

Hvis noen kunne lage noe slikt (Javascript/Java?), eller hjelpe å finne noe åpen kildekode som gjør noe av dette, så hadde det vært fint. Det er en avgrenset oppgave som kan gjøres helt uavhengig av Polaric Server.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Værmelding
InnleggSkrevet: 2014-07-17 22:11 
Avlogget
Old-timer

YR:

Det ligger ute to tabeller på http://om.yr.no/verdata/xml/ som kan brukes:
Den ene er med 11000 stedsnavn. Den inneholder posisjon og XML-link.
Den andre er på postnummer. Inneholder også posisjon og XML-link.

Ved å legge disse sortert inn i en tabell, burde det være mulig å få noe vettugt ut fra ønsket posisjon.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Værmelding
InnleggSkrevet: 2014-07-18 07:10 
Avlogget
Old-timer

met.no har også et api hvor man stapper inn posisjon. Hvor dataene hentes fra har jeg ikke sjekket.

http://api.met.no/weatherapi/documentation

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Alle tider er UTC + 1 time