APRSLA

Norsk forum for APRS, D-STAR og Packet
Dato/klokkeslett: 2018-08-16 10:49

Alle tider er UTC + 1 time

Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hvor mange bruker PS?
InnleggSkrevet: 2014-10-06 23:44 
Avlogget
Old-timer

Er det mange som kjører egen PS? Er det mange som kjører egen PS for "offline" bruk?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Hvor mange bruker PS?
InnleggSkrevet: 2014-10-07 19:17 
Avlogget
Old-timer

RødeKors har to offisielle og det er en del som kjører egne.

Privat hadde jeg en virtualbox gående med PS. bruker fremdeles Xastir og SARTrack til offline. og snuser i aprsisce men det er desverre litt for rotete ala UI-View men fordelen er at det følger det meste av APRS protokollen og utvides stadig. Tror nok at ITEMS etc kommer i en framtifig kenwood og dette programmet støtter også dette.

Men sambandsgruppen i Bergen har behov for dette offline og da blir det nok en laptop med Debian og PS.

Hadde man fortsatt litt på den hardware løsningen i en annen tråd du postet så stapper man i ice, og netcom/telenor bredbånd osv i en boks som lokalt da kan dele kart offline og også være en igate.

Men jeg bruker ikke PS som en "klient" om det var det du mente med spørsmålet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-10-07 20:08 
Avlogget
Old-timer

LA3QMA skrev:
Hadde man fortsatt litt på den hardware løsningen i en annen tråd du postet så stapper man i ice, og netcom/telenor bredbånd osv i en boks som lokalt da kan dele kart offline og også være en igate.

Men jeg bruker ikke PS som en "klient" om det var det du mente med spørsmålet.

Ja, den er fortsatt aktuell. Det jeg har gjort til nå ser lovende ut. Så spørs det hvor stor interessen er f.eks. for å bygge eller kjøpe en slik. Jeg ser ikke bort fra å kunne lage et antall etter bestilling, men det skal jo da helst virke stabilt. Også her er det gjerne softwaren som krever tid og innsats.

Og da over til PS. Hvor mye energi skal man bruke på å vedlikeholde noe gammelt ræl som veldig få bruker? Da spesielt det som har med offline kart å gjøre. Den gamle ka-map koden står for fall og blir nok snart erstattet med noe annet. Det kan altså komme forandringer som krever litt oppmerksomhet av de som installerer de neste versjonene av PS.

Spesielt kan jeg nevne at den nye løsninga jeg vurderer ikke vil la seg installere på Debian "stable" (wheezy) i dag. Debian "testing" vil da være løsninga fram til rundt juletider hvor det blir en ny "stable" versjon. Nå er vi ikke helt der, men jeg prøver å tenke framover. Jeg har ikke inntrykk av at veldig mange kjører PS og de som gjør det er stort sett Linux kyndige.. De som er uvant med Linux sliter kanskje litt. Ellers er det jo installasjoner jeg har gjort for et par-tre grupper, men det spørs hvor mye de blir brukt.

Jeg ønsker selvsagt at systemet blir testet og særlig når det kommer nye ting. Hvem er villige til å hjelpe med å teste og legge litt innsats i det?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-10-08 08:56 
Avlogget
Old-timer

Hmm hva er det den krever som gjør at Debian stable ikke vil fungere?
Kunne man benyttet QGIS ? Den har også innebygget kartserver og virker i win/lin/mac verden. Men da starter man med blanke ark og ikke nødvendigvis noe som er så lurt.

Jeg vil påstå at Debian er rimelig stabilt og enkelt å bruke i forhold til en del andre distroer som ofte krever litt tilpasninger når man installerer f.eks PS.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-10-08 15:16 
Avlogget
Old-timer

LA3QMA skrev:
Hmm hva er det den krever som gjør at Debian stable ikke vil fungere?
Kunne man benyttet QGIS ? Den har også innebygget kartserver og virker i win/lin/mac verden. Men da starter man med blanke ark og ikke nødvendigvis noe som er så lurt.
f.eks PS.

Ideen var å benytte Mapcache som kommer som en egen Debian pakke. Det er denne som er laget for unstable/testing og den er ikke så lett å backporte. Siden Debian 'Testing' snart blir til 'Stable' så tror jeg ikke dette er noe stort problem.

Det er ikke noe i veien for å lage en alternativ klient til polaric-aprsd. Har man en kart-app kan man lage et tillegg som leser XML fra aprsd og presenterer på kartet. Sikkert mulig å gjøre som en QGIS plugin

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-10-08 19:49 
Avlogget
Old-timer

ok QSL på det med Mapcache

ang- QGIS så har jeg bare skummet det litt. Støtter det meste av kart og man kan enkelt lage egne "menyer" og funksjoner knyttet opp mot kart.
er også mulig med "santidsoppdateringer". men om man har noe å vinne på den metoden vet jeg ikke.

Blir jo et helt annet tankesett men man slipper å lage alt av menyer/requesters etc samtidig som man er litt låst mot det QGIS leverer.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-10-13 21:05 
Avlogget
Old-timer

Jeg kjører fortsatt min egen PS. Bruker den mest til å teste funksjonalitet, bli fortrolig med den og for å teste stabilitet. Den er kun koblet til IS, så den har ikke så mye å jobbe med. Min er tilgjengelig fra "utsiden", så den kan være fin for andre å trene på mtp. SAR-modus og slikt.

Oppgraderte den akkurat til 1.5 og det ser ut til å fungere greit så langt.

Har fortsatt et lite ønske om et annet autentiseringssystem som gjør at man kan logge seg ut derfra også, men det er ikke kritisk.

Edit: polaric-webconfig-plugin ser ut til å henge, den reagerer ikke på menyalternativene under konfigurasjon. Jeg får feilsøke litt.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Alle tider er UTC + 1 time