APRSLA

Norsk forum for APRS, D-STAR og Packet
Dato/klokkeslett: 2018-06-20 16:07

Alle tider er UTC + 1 time

Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Flere IS/radiokanaler - CSS
InnleggSkrevet: 2014-10-20 19:14 
Avlogget
Old-timer

Hei,

Jeg har ikke klart å finne noen referanser for stilarkene (CSS) som kan defineres pr. kanal i PS. Jeg forsøker å få en lokal IS-feed til å vises i f.eks. blått slik aprs.no gjør på port 15580 i dag.
Har to instanser av APRSC kjørende, hvor den ene ikke er koblet til noen server (denne skal være lokal og vises annerledes på kartet). Det samme kan gjelde flere radiokanaler dersom dette blir et tema.
Har LA7ECA noen beskrivelse eller eksempel på en slik CSS-fil?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-10-20 19:41 
Avlogget
Old-timer

LA1HSA skrev:
Hei,

Jeg har ikke klart å finne noen referanser for stilarkene (CSS) som kan defineres pr. kanal i PS. Jeg forsøker å få en lokal IS-feed til å vises i f.eks. blått slik aprs.no gjør på port 15580 i dag.
Har to instanser av APRSC kjørende, hvor den ene ikke er koblet til noen server (denne skal være lokal og vises annerledes på kartet). Det samme kan gjelde flere radiokanaler dersom dette blir et tema.
Har LA7ECA noen beskrivelse eller eksempel på en slik CSS-fil?

Godt spørsmål og det kan jeg svare på med en gang.
For en kanal kan man altså sette et CSS stilnavn. Dette er en CSS klasse som blir lagt til den "label" som vises på kartet. På aprs.no har kanalen med innport 15580 fått stilnavn 'mob'. Det finnes også en annen kanal med stilnavnet 'rkh'.
Og så er det laget en CSS fil: /etc/polaric-webapp/www/style.css som inneholder dette:

Kode:
div.mob { color: #00d; font-style: italic; }
div.rkh { color: #800; font-style: italic }

Den første gir blå tekst og den andre rød. Husk også å ta med den/de ekstra css fila/filene i /etc/polaric/webapp/webappconfig.php slik:
Kode:
$cssIncludes = array('style.css');

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-10-20 19:56 
Avlogget
Old-timer

LA7ECA skrev:
Godt spørsmål og det kan jeg svare på med en gang.
For en kanal kan man altså sette et CSS stilnavn. Dette er en CSS klasse som blir lagt til den "label" som vises på kartet. På aprs.no har kanalen med innport 15580 fått stilnavn 'mob'. Det finnes også en annen kanal med stilnavnet 'rkh'.

Det finnes også en annen mer avansert måte å sette opp hvordan ting vises og hvor ting kan vises forskjellig alt etter hvilken modus brukeren velger: Dokumentert i http://aprs.no/dokuwiki/doku.php?id=filter.profiles. også her kan man referere til CSS klasser.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-10-20 20:33 
Avlogget
Old-timer

Takker for svar! Min /etc/polaric-webapp/www har ingen css-filer, kun en folder som heter "auto" og inneholder webconfig.js.
Jeg har kanskje disse CSS-filene under /var/www/aprs/style (disse er iallefall brukt av PS).

Må hele CSS-en opprettes fra scratch, eller holder det med kun de spesifikke elementene?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-10-20 21:02 
Avlogget
Old-timer

LA1HSA skrev:
Takker for svar! Min /etc/polaric-webapp/www har ingen css-filer, kun en folder som heter "auto" og inneholder webconfig.js.
Jeg har kanskje disse CSS-filene under /var/www/aprs/style (disse er iallefall brukt av PS).

Må hele CSS-en opprettes fra scratch, eller holder det med kun de spesifikke elementene?

Selv om det er fullt mulig å redigere på de eksisterende CSS filene, anbefaler jeg å lage en egen CSS fil som du selv har kontroll på slik jeg beskriver. Så risikerer du ikke at dine endringer blir borte ved neste oppdatering av PS.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-10-20 21:40 
Avlogget
Old-timer

Ok, da vet jeg det. Det fungerte fint nå, så da er alt bare velstand :)

Skulle det være noe du ønsker å teste, så bidrar jeg med glede - bare å si fra. Her forskes og prøves det meste til enhver tid.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-10-20 22:26 
Avlogget
Old-timer

Veldig bra!
:)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-10-22 09:00 
Avlogget
Old-timer

Hmm, ser ut som jeg trenger noen flere råd her :/

Det fungerte fint en dag, men så sluttet den å vise trafikk fra den ene IS-kanalen. Forsøkte å skru av den kanalen i webconfig, men etter det så er det plent umulig å starte opp polaric-webapp. Får beskjed om at servicen er startet, men den avsluttes umiddelbart. Websiden viser ingen stasjoner og refresher hvert 30. sekund.

Har så lett etter configen som polaric-webapp bruker for å se om jeg kan se noen problemer, men den er jeg ikke kar om å finne. Har du noen tips til hva som kan være problemet eller hvor oppsettet er lagret?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-10-22 20:19 
Avlogget
Old-timer

LA1HSA skrev:
Det fungerte fint en dag, men så sluttet den å vise trafikk fra den ene IS-kanalen. Forsøkte å skru av den kanalen i webconfig, men etter det så er det plent umulig å starte opp polaric-webapp. Får beskjed om at servicen er startet, men den avsluttes umiddelbart. Websiden viser ingen stasjoner og refresher hvert 30. sekund.

Har så lett etter configen som polaric-webapp bruker for å se om jeg kan se noen problemer, men den er jeg ikke kar om å finne. Har du noen tips til hva som kan være problemet eller hvor oppsettet er lagret?

Den var litt verre. Noen indikasjoner i loggen (var/log/polaric/aprsd.log)?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-10-22 20:41 
Avlogget
Old-timer

Ja, ser slik ut. Kan være problemer med Java. Fikk muligheten til å bruke en Vhost på jobben (ledig kapasitet), så jeg satt opp en server der for å teste mer. Klarte å gjenskape nøyaktig samme problemet.

Her er de siste 100 linjene i aprsd.log:

Kode:
tail -n 100 aprsd.log
*** Couldn't start server:

java.lang.NullPointerException
        at no.polaric.aprsd.http.HttpServer.<init>(HttpServer.java:107)
        at no.polaric.aprsd.Main.start(Main.java:200)
        at sun.reflect.NativeMethodAccessorImpl.invoke0(Native Method)
        at sun.reflect.NativeMethodAccessorImpl.invoke(NativeMethodAccessorImpl.java:57)
        at sun.reflect.DelegatingMethodAccessorImpl.invoke(DelegatingMethodAccessorImpl.java:43)
        at java.lang.reflect.Method.invoke(Method.java:606)
        at org.apache.commons.daemon.support.DaemonLoader.start(DaemonLoader.java:243)
Still running according to PID file /var/run/polaric-aprsd.pid, PID is 29451
Service exit with a return value of 122
 *  started.
   ...done.
*** Polaric APRSD shutdown
*** Config file: webconfig.ini
plugins = no.polaric.webconfig.WebconfigPlugin
*** Couldn't init server:

java.util.InvalidPropertiesFormatException: org.xml.sax.SAXParseException; lineNumber: 1; columnNumber: 1; Premature end of file.
        at java.util.XMLUtils.load(XMLUtils.java:76)
        at java.util.Properties.loadFromXML(Properties.java:868)
        at no.polaric.aprsd.Main.init(Main.java:176)
        at sun.reflect.NativeMethodAccessorImpl.invoke(NativeMethodAccessorImpl.java:57)
        at sun.reflect.DelegatingMethodAccessorImpl.invoke(DelegatingMethodAccessorImpl.java:43)
        at org.apache.commons.daemon.support.DaemonLoader.load(DaemonLoader.java:212)
Caused by: org.xml.sax.SAXParseException; lineNumber: 1; columnNumber: 1; Premature end of file.
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.util.ErrorHandlerWrapper.createSAXParseException(ErrorHandlerWrapper.java:198)
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.util.ErrorHandlerWrapper.fatalError(ErrorHandlerWrapper.java:177)
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.impl.XMLErrorReporter.reportError(XMLErrorReporter.java:441)
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.impl.XMLErrorReporter.reportError(XMLErrorReporter.java:368)
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.impl.XMLScanner.reportFatalError(XMLScanner.java:1436)
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.impl.XMLDocumentScannerImpl$PrologDriver.next(XMLDocumentScannerImpl.java:1019)
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.impl.XMLDocumentScannerImpl.next(XMLDocumentScannerImpl.java:606)
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.impl.XMLDocumentFragmentScannerImpl.scanDocument(XMLDocumentFragmentScannerImpl.java:510)
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.parsers.XML11Configuration.parse(XML11Configuration.java:848)
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.parsers.XML11Configuration.parse(XML11Configuration.java:777)
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.parsers.XMLParser.parse(XMLParser.java:141)
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.parsers.DOMParser.parse(DOMParser.java:243)
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.jaxp.DocumentBuilderImpl.parse(DocumentBuilderImpl.java:347)
        at java.util.XMLUtils.getLoadingDoc(XMLUtils.java:102)
        at java.util.XMLUtils.load(XMLUtils.java:74)
        ... 7 more

Still running according to PID file /var/run/polaric-aprsd.pid, PID is 30581
Still running according to PID file /var/run/polaric-aprsd.pid, PID is 30581
*** Polaric APRSD shutdown
*** Config file: webconfig.ini
plugins = no.polaric.webconfig.WebconfigPlugin
*** Couldn't init server:

java.util.InvalidPropertiesFormatException: org.xml.sax.SAXParseException; lineNumber: 1; columnNumber: 1; Premature end of file.
        at java.util.XMLUtils.load(XMLUtils.java:76)
        at java.util.Properties.loadFromXML(Properties.java:868)
        at no.polaric.aprsd.Main.init(Main.java:176)
        at org.apache.commons.daemon.support.DaemonLoader.load(DaemonLoader.java:212)
Caused by: org.xml.sax.SAXParseException; lineNumber: 1; columnNumber: 1; Premature end of file.
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.util.ErrorHandlerWrapper.createSAXParseException(ErrorHandlerWrapper.java:198)
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.util.ErrorHandlerWrapper.fatalError(ErrorHandlerWrapper.java:177)
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.impl.XMLErrorReporter.reportError(XMLErrorReporter.java:441)
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.impl.XMLErrorReporter.reportError(XMLErrorReporter.java:368)
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.impl.XMLScanner.reportFatalError(XMLScanner.java:1436)
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.impl.XMLDocumentScannerImpl$PrologDriver.next(XMLDocumentScannerImpl.java:1019)
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.impl.XMLDocumentScannerImpl.next(XMLDocumentScannerImpl.java:606)
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.impl.XMLDocumentFragmentScannerImpl.scanDocument(XMLDocumentFragmentScannerImpl.java:510)
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.parsers.XML11Configuration.parse(XML11Configuration.java:848)
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.parsers.XML11Configuration.parse(XML11Configuration.java:777)
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.parsers.XMLParser.parse(XMLParser.java:141)
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.parsers.DOMParser.parse(DOMParser.java:243)
        at com.sun.org.apache.xerces.internal.jaxp.DocumentBuilderImpl.parse(DocumentBuilderImpl.java:347)
        at java.util.XMLUtils.getLoadingDoc(XMLUtils.java:102)
        at java.util.XMLUtils.load(XMLUtils.java:74)
        ... 7 more

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-10-22 21:19 
Avlogget
Old-timer

LA1HSA skrev:
Ja, ser slik ut. Kan være problemer med Java. Fikk muligheten til å bruke en Vhost på jobben (ledig kapasitet), så jeg satt opp en server der for å teste mer. Klarte å gjenskape nøyaktig samme problemet.

Her er de siste 100 linjene i aprsd.log:

Da kan jeg jo spørre hvordan ser file /var/lib/polaric/config.xml ut? Oppsettet lagres der. Antar den er tom.
I såfall kan du prøve å se om dette får den igang igjen:
Kode:

# /etc/init.d/polaric-aprsd stop
# rm /var/lib/polaric/config.xml
# /etc/init.d/polaric-aprsd start

Men jeg lurer på hva du egentlig gjorde for å utløse dette. Jeg kan nok ikke gjenskape dette bare ved å deaktivere kanaler.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-10-23 07:57 
Avlogget
Old-timer

Du hadde helt rett. /var/lib/polaric/config.xml var tom. Ikke rart jeg ikke fant config-filen da - antok at den ikke var i bruk siden den var tom.
Etter at denne ble slettet og aprsd var startet opp på nytt så spiller alt sammen igjen - supert!

Litt om hvorfor dette skjedde:
Jeg hadde satt opp en ekstra IS-kanal til lokal bruk. Denne hadde nogenlunde like parametre, bare en annen serverport og litt endringer i utseende. Dette virket fint frem til neste dag, hvor jeg ser at jeg ikke får inn noen nye posisjoner på kartet. Kikket i admin-panelet for å se om alt var i orden, noe det også så ut til å være. IS-serveren fungerte fortsatt fint, så det var ikke problemer der (polaric-aprsd var tilkoblet i henhold til status på APRSC). Jeg forsøkte da å deaktivere den IS-kanalen og etter dette mistet jeg all funksjonalitet. Sletting av config.xml løste det.

Den virtuelle maskinen på jobben mistet allikevel ikke konfigurasjonsmuligheten slik jeg trodde, men den ville ikke hente data fra IS selv om den var tilkoblet. Ved å slette IS-kanalen, restarte og så legge den til på nytt så fungerte det.

Jeg vet ikke om det er uflaks, konflikter, brukerfeil eller bugs som har forårsaket dette, men dersom jeg kan bidra med logger eller noe så si fra.

Takk for hjelpen så langt :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-10-23 18:54 
Avlogget
Old-timer

Vel, alt ser ut til å være bra ennå :) Har hatt litt finpuss på oppsettet, men har én ting som står igjen: endre passord på brukere. Forsøker jeg å endre passord på admin og andre brukere som er opprettet får jeg en feilmelding som lyder: "Feil: Kunne ikke oppdatere (server problem)". /etc/polaric-webapp/users inneholder kun "admin" selv om andre er opprettet. På min første server så fungerer dette, men jeg ser ikke helt forskjellen. Noen tips til dette?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-10-23 19:13 
Avlogget
Old-timer

LA1HSA skrev:
Vel, alt ser ut til å være bra ennå :) Har hatt litt finpuss på oppsettet, men har én ting som står igjen: endre passord på brukere. Forsøker jeg å endre passord på admin og andre brukere som er opprettet får jeg en feilmelding som lyder: "Feil: Kunne ikke oppdatere (server problem)". /etc/polaric-webapp/users inneholder kun "admin" selv om andre er opprettet. På min første server så fungerer dette, men jeg ser ikke helt forskjellen. Noen tips til dette?

Kode:
# apt-get install apache2-utils

Den inneholder 'htpasswd'. Ser ut som at denne ikke blir automatisk installert med Debian Testing eller unstable. Skal få dette fikset i neste versjon...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2014-10-23 19:33 
Avlogget
Old-timer

Ah, se der ja! Takk skal du ha. Det hadde jeg sikkert aldri klart å rote meg frem til uten å gjøre et forsøk på å se hvordan du gjorde det i kildekoden.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Alle tider er UTC + 1 time