APRSLA

Norsk forum for APRS, D-STAR og Packet
Dato/klokkeslett: 2018-08-15 21:34

Alle tider er UTC + 1 time

Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Filter på type stasjoner
InnleggSkrevet: 2015-04-07 20:53 
Avlogget
Old-timer

Tengte på i filtervalget der man velger alt, le, winlink osv. kan det lages et filter som kun viser rene APRS stasjoner, tenkte da på uten alle winlink og dstar stasjoner som kommer inn via tcpip ?

Fiksa det på min egen ved å sette filter i oppkobling mot is server hvor jeg la inn -d/TCPIP*/DSTAR* men på andre sine serveren kan man jo ikke fikse filter

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2015-06-29 22:16 
Avlogget
Old-timer

LA5PPA skrev:
Tengte på i filtervalget der man velger alt, le, winlink osv. kan det lages et filter som kun viser rene APRS stasjoner, tenkte da på uten alle winlink og dstar stasjoner som kommer inn via tcpip ?

Fiksa det på min egen ved å sette filter i oppkobling mot is server hvor jeg la inn -d/TCPIP*/DSTAR* men på andre sine serveren kan man jo ikke fikse filter

Tja, jeg kan lage mulighet for å filtrere på "via" feltet i filter-skriptet - neste versjon. Ellers kan man jo
inntil videre - på egne servere, legge inn filter mot aprsis serveren slik du har gjort. Det er fullt mulig
å lage flere oppkoplinger mot APRS/IS og så filtrere på hvilken av dem kommer inn på. Det er det jeg
gjør for Winlink objektene.

Så kan man jo diskutere om det er en god ide å ta bort objekter/stasjoner som ikke har vært innom
radio. Jeg tenker det kan være greit for å se bedre hvordan radio-infrastrukturen fungerer?

Et annet spørsmål: Har vi egentlig bruk for "Kun LE kall"? Det er vel sjelden det er oppdrag/øvelser
hvor det ikke også er trackere/stasjoner som bruker LA/LB kallesignal.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2015-08-12 22:35 
Avlogget
Old-timer

Hei.
I øyeblikket finner jeg ikke mobile Winlink posisjoner, men kun de faste RMS Packet installasjonene. Faste HF RMS stasjoner legges ikke ut.
Mobile, portable, Winlinkstasjoner i felt sendes normalt ut nettopp over radio.
Radio-strekket kan være langt og kort. Det blir helt feil å filtrere bort dette. Slik det er akkurat nå da jeg tilfeldigvis sjekket. Håper det er en midlertidig glitch.

At det til syvende og sist rapporterts til http://www.winlink.org/userPositions og derved til aprs.fi vhj av tcpip er etter min oppfatning totalt uinteressant.

Radioen i starten (oftest HF) til en brubar RMS gateway er jo nettopp en nødvendighet og hele poenget når man virkelig er i felt og det ikke finnes noe VHF/UHF stasjoner i nærheten.

Det blir mer bruk av dette. Og er akkurat i dag, som et eksempel en fra vestlandet som er i felt øst for Minnesund, og rapporterer på kartet Peer2Peer frekvens for at også dette kan testes.
Denne personen pleier reise rundt hele Østlandet på den måten.
En annen reiste nettopp fra Bergen til Bodø og rapporterte posisjoner over 60meter ved jevne mellomrom.

Jeg er ikke alltid informert om dette, men ble det denne gangen.

Ellers takk for fint kartarbeid.
Mvh LA7UM Finn

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Alle tider er UTC + 1 time