APRSLA

Norsk forum for APRS, D-STAR og Packet
Dato/klokkeslett: 2018-06-20 16:11

Alle tider er UTC + 1 time

Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 2015-06-21 01:35 
Avlogget
Old-timer

Hei,

Vet ikke hvor mottakelig du er for ønsker, men det er en ting jeg ønsker meg i PS. Tror og håper ikke at det er for vanskelig å legge til heller.

Når man klikker på et beacon på kartet så har jeg lyst til å se rådata slik den kom til IS (á la aprs.fi). Slik det er i dag er det litt vanskelig å se hvilken rute en pakke har tatt. I tillegg til dette hadde det vært kjempefint om man kunne hatt et vindu for å vise rådata (kun tekst) som oppdateres i sanntid. Pr i dag bruker jeg annen programvare tilknyttet IS og/eller radio for å kunne se dette, men kunne vært kjekt å kun holde seg til Polaric Server :)

Er det bare jeg som ser nytten i dette tro? Er uansett bare et ønske.

Oppdaterte til 1.7 nå og alt ser ut til å fungere strålende!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2015-06-29 22:41 
Avlogget
Old-timer

LA1HSA skrev:
Hei,

Vet ikke hvor mottakelig du er for ønsker, men det er en ting jeg ønsker meg i PS. Tror og håper ikke at det er for vanskelig å legge til heller.

Når man klikker på et beacon på kartet så har jeg lyst til å se rådata slik den kom til IS (á la aprs.fi). Slik det er i dag er det litt vanskelig å se hvilken rute en pakke har tatt. I tillegg til dette hadde det vært kjempefint om man kunne hatt et vindu for å vise rådata (kun tekst) som oppdateres i sanntid. Pr i dag bruker jeg annen programvare tilknyttet IS og/eller radio for å kunne se dette, men kunne vært kjekt å kun holde seg til Polaric Server :)

Jeg er selvsagt svært mottakelig for ønsker og ideer. Og gjerne mer aktive bidrag hvis noen har lyst: Testing, programmering.. :)

Du kan til en viss grad se hvor pakkene går i dag, hvis du velger "siste bevegelser" i kontekstmenyen eller klikker på punktene i sporet kan du se hvilken rute pakken har gått. Men jeg ser ditt poeng. Alt skrives til en logg (tekstfil) på server, men på aprs.no logges det også til en database slik at det kan søkes opp. Det hadde muligens vært en mulig å bruke denne og da blir det noe a la aprs.fi hvor du kan søke opp f.eks. de 50 siste oppdateringene.

Jeg skal vurdere det :)

[Oppdatering 8 juli]. Se kontekstmeny for APRS stasjon. Der er det laget et nytt valg - som en test: Aprs pakker. Det viser de 25 siste pakkene, i en tabell. Det kan eventuelt utvikles slik at man kan "bla" eller søke for en gitt periode etter samme mal som "Historikk". Så er spørsmålet: Hva er det egentlig behov for? Hva med personvernet? Er det greit at jeg kan søke opp hvor du var, hvor fort du kjørte, og hvilke pakker du sendte ut i et gitt tidsrom flere måneder tilbake i tid, selv om du kringkastet dette, helt frivillig.

Når det gjelder en pakkelogg som oppdateres i sanntid er det antakelig både enklere og bedre å kople seg direkte opp mot APRS/IS. Vi snakker om en datastrøm.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 

Alle tider er UTC + 1 time