APRSLA

Norsk forum for APRS, D-STAR og Packet
Dato/klokkeslett: 2018-06-20 16:15

Alle tider er UTC + 1 time

Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Tester med AIS data
InnleggSkrevet: 2015-07-23 00:21 
Avlogget
Old-timer

Tester nå AIS data fra en mottaker som dekker Helgelandskysten. Gå på filter-menyen på aprs.no for å se. Har begynt på å lage en plugin som kan ta inn AIS data. Foreløpig blir det gjort nokså enkelt: AIS skip presentert på kartet som APRS objekter hvor kallesignal eller navn blir alias og MMSI nummer blir ID. Ellers blir skip-type og navn lagt i APRS kommentarfeltet.

Kildekode på Github

Etter hvert blir det nok laget en egen datatype for AIS posisjoner og jeg ser for meg å kunne lage "filter" basert på AIS spesifikke felt som skip-typenummer. Her skal jeg bare gjøre noen endringer på aprsd som bedre støtter andre typer enn APRS. AIS er en ok test-case for dette.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Tester med AIS data
InnleggSkrevet: 2015-08-07 14:23 
Avlogget
Old-timer

Jeg synes AIS funker rimelig greit og stabilt nå. Det er mulig å ta inn AIS data fra andre deler av landet også men det er opp til dere. Aprs.no kan ta imot rå AIS datastrømmer over UDP eller TCP.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2015-08-12 22:03 
Avlogget
Old-timer

Øivind.
Hvor er det blitt av mulighetene for Winlink-brukernes posisjoner?.

Det er nettopp en fra vestlandet som er i felt øst for Minnesund. Posisjons-og frekvensrapporterer for HF Peer2Peer kjøring.
Slik bruk gjøres fra tid til annen, uten at jeg alltid er informert i det enkelte tilfelle. Det blir mer av dette.
Vises på aprs.fi og på http://www.winlink.org/userPositions, men ikke lenger på aprs.no.

Er det noen spesiell grunn?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2015-08-12 22:27 
Avlogget
Old-timer

LA7UM skrev:
Er det noen spesiell grunn?

Nei, det er bare en glipp. Jeg skal få den tilbake.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2015-08-12 23:35 
Avlogget
Old-timer

Takk for svaret Øivind.
Jeg ble beroliget.

Glemte to andre ting:
1:
Jeg syns det er veldig fint å kunne klikke inn at man ser AIS stasjoner, over hele kysten, ikke bare Helgeland. Det er stadig øvelser nå i Oslofjorden.
Jeg har forstått på noen svensker (det var vel de som oppfant dette) at det nylig er blitt påbudt med AIS for også noe mindre båter, feks fiskebåter, så det anbefales også mulighet for vanlige seilere. Da finner de lett motparter for Maritim kanal 16.

2:
I og med økende? involvering av kysten der FORF på land av og til jobber sammen i søk med Sjøredningskorpset, tror jeg det hadde vært superfint å kunne muse over kartet og i det gule feltet med grader. minutter nede til høyre å kunne se en dynamisk versjon med oppløsning ned til minutt-desimal oppløsning mens man muser over.

Jeg ser nettopp nå at aprs.fi selv faktisk kjører det opplegget i tillegg til det gamle standard 6 siffrede Maidenhead opplegget.
De henger jo kraftig etter mht innføring av UTM systemet som nå er det offisielle på land. DET funker supert på aprs.no
På samme FORF samling for en tid siden der jeg lærte dette nye vedtaket om standardisert til UTM på land, ble det tilsvarende sagt Grader og Minutter til vanns.

winlink.org's eget kart, etter samarbeid med LA7ECA kjører nå både full UTM, samt Grader og Minutter, med desimaler (likt med aprs.fi) og 6 siffrede Maidenhead lokatorer.

Så jeg gjentar ønsket om samme oppløsning for grader og minutter med desimaler mens man scroller med musen.

Mvh LA7UM Finn

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2015-08-13 12:11 
Avlogget
Old-timer

LA7UM skrev:
Takk for svaret Øivind.
Jeg ble beroliget.

Glemte to andre ting:
1:
Jeg syns det er veldig fint å kunne klikke inn at man ser AIS stasjoner, over hele kysten, ikke bare Helgeland. Det er stadig øvelser nå i Oslofjorden.
Jeg har forstått på noen svensker (det var vel de som oppfant dette) at det nylig er blitt påbudt med AIS for også noe mindre båter, feks fiskebåter, så det anbefales også mulighet for vanlige seilere. Da finner de lett motparter for Maritim kanal 16.

2:
I og med økende? involvering av kysten der FORF på land av og til jobber sammen i søk med Sjøredningskorpset, tror jeg det hadde vært superfint å kunne muse over kartet og i det gule feltet med grader. minutter nede til høyre å kunne se en dynamisk versjon med oppløsning ned til minutt-desimal oppløsning mens man muser over.

Jeg ser nettopp nå at aprs.fi selv faktisk kjører det opplegget i tillegg til det gamle standard 6 siffrede Maidenhead opplegget.
De henger jo kraftig etter mht innføring av UTM systemet som nå er det offisielle på land. DET funker supert på aprs.no
På samme FORF samling for en tid siden der jeg lærte dette nye vedtaket om standardisert til UTM på land, ble det tilsvarende sagt Grader og Minutter til vanns.

winlink.org's eget kart, etter samarbeid med LA7ECA kjører nå både full UTM, samt Grader og Minutter, med desimaler (likt med aprs.fi) og 6 siffrede Maidenhead lokatorer.

Så jeg gjentar ønsket om samme oppløsning for grader og minutter med desimaler mens man scroller med musen.

Mvh LA7UM Finn

Det første: Hvis noen skaffer AIS "feeds", og systemet har kapasitet, så kan vi ta det inn i aprs.no. Plugin for AIS vil bli sluppet etter hvert så lokale kartservere også kan bruke dette. Ja, jeg ser for meg at i noen situasjoner ved kysten kan det være aktuelt å vise båter med AIS på kartet, f.eks. de som er involvert i søk og redning.

Det siste - en liten detalj som det sikkert går an å se på. Det gjelder å ikke overlesse med informasjon heller. Uansett kan du klikke på kartet og få opp posisjon med desimalminutter.

Polaric er i utgangspunktet mest for landbaserte operasjoner. Når det gjelder sjø er det nok andre systemer involvert, men vi har jo endel operasjoner i kystområder som både foregår på sjø og på land og hvor det kan være greit å ha noe støtte.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2015-08-17 18:35 
Avlogget
Old-timer

Hei Øivind.
Jeg personling regner meg som helt grønn mht dette, og er bare takknemlig for den jobben du gjør.

Jeg husker dog for noen år siden et felles FORF møte i Follo/Østfold. Muligens Oslo også.
Der ble det sagt fra sjøgutta (antar det var Sjøredningskorpset) at de manglet samband til land (antar det igjen var RødeKors).

Derfor hadde sjøgutta som rutine at når de visuelt så landgutta søke i en retning, så søkte sjøgutta i motsatt rettning. Uten kommunikasjon.

Antagelig er man kommet lengre mht å kunne improvisere X-band vhj a radioamatører i slike nødsituasjoner. Pluss nødnettet nå, når det virker.
DA vil jeg tro at AIS ville være nyttig. Det var dog ikke tema dengang, så vidt jeg husker.

Mvh LA7UM Finn

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Alle tider er UTC + 1 time