APRSLA

Norsk forum for APRS, D-STAR og Packet
Dato/klokkeslett: 2018-06-20 16:12

Alle tider er UTC + 1 time

Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Presisjon på koordinater
InnleggSkrevet: 2016-06-06 18:53 
Avlogget
Old-timer

Hei,

Har fått noen spørsmål angående presisjon på koordinater som er oppgitt nede i høyre hjørne i kartet.
Hadde det vært mulig å legge til litt mer nøyaktighet her? Har forsøkt å se om det er noe jeg kan endre selv, men har ikke funnet noe.

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-06-14 22:32 
Avlogget
Old-timer

LA1HSA skrev:
Hei,

Har fått noen spørsmål angående presisjon på koordinater som er oppgitt nede i høyre hjørne i kartet.
Hadde det vært mulig å legge til litt mer nøyaktighet her? Har forsøkt å se om det er noe jeg kan endre selv, men har ikke funnet noe.

Det kan vurderes, men jeg kan ikke se at det er så viktig. Det er jo bare å klikke på kartet å få opp en kartreferanse som er mer nøyaktig.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-09-06 22:18 
Avlogget
Old-timer

Jeg ønsker meg akkurat det samme som Asbjørn gjør nå. Det er så lettvindt å muse rundt uten å måtte klikke inn på enkeltpunkter.

Jeg må i denne sammenheng faktisk også nevne for hele forumet hvor flotte Winlinks kart ble etter at nettopp du Øyvind assisterte dem med korrekt algoritme for å få enkel musing av UTM systemet med meg som mellom-mann. De har fra før tilsvarende større nøyaktighet i grader-systemet med desimalminutter som jeg ønsker meg, og nå også Asbjørn så vidt jeg skjønner.

Jeg har flere ganger brukt nettopp denne UTM-anvisningen fra Winlinks kart for raskt å kunne sende en kjempenøyaktig posisjon fra hvorsomhelst privat til andre winlinkere.

Til sjøs gjelder såvidt jeg vet at man fortsatt skal bruke grade-systemet, mens til lands er det så vidt jeg vet UTM som gjelder for nødetatene.
Langs kystlinja blir det selvagt begge deler.

Det er vel plass i det gule feltet til litt utvidelse?

73 de LA7UM Finn

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-09-08 19:48 
Avlogget
Old-timer

LA7UM skrev:
Jeg ønsker meg akkurat det samme som Asbjørn gjør nå. Det er så lettvindt å muse rundt uten å måtte klikke inn på enkeltpunkter.

Greit, det er gjort.
73

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-09-13 20:49 
Avlogget
Old-timer

Glitrende Øyvind.
KJempeflott.

Siden det var en stund siden jeg sist kikket litt nøyere innom aprs.no, må jeg også få kommentere hvor fint det er med disse Politi og Sykehus/Legevakt merkene, samt Vegvesen-live visninger som fremkommer på de ulike kartvalgene.

KJempeflott. Tusen takk.

73 de LA7UM Finn

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-10-01 11:39 
Avlogget
Old-timer

Hei igjen. Verdien av koordinat-nøyaktigheten vises plutselig av det følgende:
I dag 1.10.16 leste jeg fra Dagbladet at Ambulansetjenesten rykket ut til Forsvaret ved Rena etter en ulykke.
Forsvaret brukte forkortet UTM, men ambulansetjenesten brukte lengdegrad og breddegrad på tross av at jeg for et par år siden ble informert i en FORF sammenhenng at all landbasert redningstjeneste skulle gå over til å bruke UTM, og at gradesystemet skulle være på sjøen.

Dette tar tydeligvis tid. De hadde store problemer med å finne hverandre.

Så her vil nok aprs.no-kartet kunne ha sin misjon for oss med dobbel systemvisning med nøyaktghet både til lands og til vanns.

73 de LA7UM Finn

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Alle tider er UTC + 1 time