APRSLA

Norsk forum for APRS, D-STAR og Packet
Dato/klokkeslett: 2017-11-25 12:28

Alle tider er UTC + 1 time

Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 2012-07-08 13:27 
Avlogget
Old-timer

Innen APRS er det viktig å holde på prinsippet om at en bruker IKKE skal måtte kjenne til alle lokale merkverdigheter og spisfindigheter for å være sikret formidling av sine APRS pakker. Vedkommende skal KUN forholde seg til et standard og forståelig oppsett uansett hvor i landet vedkommende befinner seg.

At det så i enkelte geografiske områder settes opp relestasjoner med avvikende oppsett UTEN at dette forklares noe sted, virker derfor fullstednig mot sin hensikt. Om dette er planlagt kaos, eller basert på uvitenhet, eller misforståelser, skal her være usagt, men det gir i allefall grunn til ettertanke.

Basert på implementering av "New n-N Paradigm" la vi i Norge før 2008 til rette for nødvendige endringer innen vårt egt APRS nettverk. Vi gikk vekk fra bruken av RELAY, TRACE og TRACEn-N, og over til gjennomgående bruk av WIDEn-N som fullgod erstatning. Som de fleste kjenner til har vi også mulighet for bruken av NORn-N (som UIFLOOD parameter) på noen av våre digipeatere, selv om bruken er minimal. Husk også her at det er snakk om enten/eller, ikke både/og når det gjelder NORn-N.

Men, det aller viktigste er å ha 100% forståelse for bruken av følgende parameter (Unproto path):
WIDE1-1
WIDE2-1
WIDE2-2
WIDE3-3

Og, hvordan disse kan eller skal aktivere forskjelige type relestasjoner, og hva som skjer med parameteret ETTER at en mottatt pakke er vidersendt.

Når jeg nå ser at det spesielt i enkelte geografiske områder har dukket opp såkallte W2 digipeatere så må jeg ærlig talt si at ikke skjønner hensikten. Her snakker jeg om Wide-Area digipeatere med LD-call, ikke private oppsett.

Hvordan skal en bruker forholde seg til en W2-digi i forhold til en ordinaær W3 eller W1 digi? Hvilke parameter er akseptert og hva skjer etter videresending med disse parameter? Hvor står det beskrevet? Og, sist men ikke minst, hva er tankegangen bak dette?

Da jeg personlig er fullstendig uenig i konseptet med W2 så utfordrer jeg med dette Sysop'er til å gi meg (og andre) en god forklaring på hvordan en W2 fungerer, og hva som er kriteriet for at en pakke skal bli akseptert eller ikke for relesending gjennom en slik stasjon. Denne forklaring må da ses opp mot virkningen (eller funksjonaliteten) av våre vanlige W1 og W3 digipeatere.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2012-07-08 21:58 
Avlogget
Old-timer

Her er eksempler på hvordan noen av dem virker i praksis

SM0NEK-9>UY2V82,WIDE1-1,WIDE2-2,qAR
SM0NEK-9>UY1Y14,LA6ALA-2,LD1FA*,qAR

SM0NEK-9>UY2V82,WIDE1-1,WIDE2-2,qAR
SM0NEK-9>UY0S92,LD3GT*,LD2RI*,qAR

LB9KE-7>UYQU86,LD3TB*,WIDE2-2,qAR
LB9KE-7>UYQU86,LD3TB,LD2RK,WIDE2*,qAR :?:
LB9KE-7>UYQU86,LD3TB*,LD2RK*,WIDE2-1,qAR :?:

LA7ANA-9>UXRVR5,LD3SK*,WIDE2-2,qAR
LA7ANA-9>UXRVR5,LD3SK*,LD3BL*,qAR

LA7ANA-9>UXRVR5,LD4GF*,WIDE2-2,qAR
LA7ANA-9>UXRVR5,LD4GF*,LD3KF*,qAR

LA7ANA-9>UXRVR5,WIDE1-1,WIDE2-2,qAR
LA7ANA-9>UXRVR5,LD1BK,LD3NF*,qAR

LA7ANA-9>UXRVR5,LD4GF*,WIDE2-2,qAR
LA7ANA-9>UXRVR5,LD4GF,LD3SK*,qAR

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2012-07-12 12:49 
Avlogget
Novice

LA6IM skrev:
"...Da jeg personlig er fullstendig uenig i konseptet med W2 så utfordrer jeg med dette Sysop'er til å gi meg (og andre) en god forklaring på hvordan en W2 fungerer, og hva som er kriteriet for at en pakke skal bli akseptert eller ikke for relesending gjennom en slik stasjon. Denne forklaring må da ses opp mot virkningen (eller funksjonaliteten) av våre vanlige W1 og W3 digipeatere..."

Bifalles. LD W2-digier filtrerer bort deler av W3-trafikk inn til områder som er dekket av slike. W3 trafikk ut av dekningsområdet reduseres til W2. De bidrar til første løftet ut av dekningsområdet, men gir uforutsigbar dekning dersom man ikke vet om at digien som dekker din stasjon er en W2. Opereres en LD-digi mener jeg at omforente innstillinger i LA skal følges. Selv om man, som vi i Vestfold, får mye uvesentlig trafikk over Skagerak fra SM og OZ.

Dersom trafikkbegrensning/filter er argumentet bør det knipes på andre måter, f.eks duplikatreduksjon med økning av "dupe secs"-tid.

Min TH-D72 er stort sett på hele tiden med anbefalt UNPROTO for portabel/mobil etter Wn-N prinsippet W1-1,W2-2 for å kunne nyttiggjøre en midlertidig eller mobil W1-digi og fremdeles være innenfor anbefalingen W3. Jeg skal ikke behøve å tenkte på UNPROTO når jeg tar med radioen ut for feltbruk (det kan jo være et umiddelbart SAR-behov som er oppstått).

LA5PPA skrev:
"...
LB9KE-7>UYQU86,LD3TB*,WIDE2-2,qAR
LB9KE-7>UYQU86,LD3TB,LD2RK,WIDE2*,qAR
LB9KE-7>UYQU86,LD3TB*,LD2RK*,WIDE2-1,qAR
..."

For stasjonær bruk er anbefalt UNPROTO W3-3. Dette fordi stasjonærstasjonen er antatt å ha bedre dekning enn ved mobil/portabel bruk og fortrinnsvis ikke skal dupliseres og videresendes av en midlertidig/mobil W1-digi. Vi er dermed avhengig av at LD-digier forholder se til omforent standard i LA og er innstilt til W3.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2012-07-12 13:40 
Avlogget
Old-timer

LB9KE skrev:
Bifalles. LD W2-digier filtrerer bort deler av W3-trafikk inn til områder som er dekket av slike. W3 trafikk ut av dekningsområdet reduseres til W2. De bidrar til første løftet ut av dekningsområdet, men gir uforutsigbar dekning dersom man ikke vet om at digien som dekker din stasjon er en W2. Opereres en LD-digi mener jeg at omforente innstillinger i LA skal følges. Selv om man, som vi i Vestfold, får mye uvesentlig trafikk over Skagerak fra SM og OZ.

Jeg har fremdeles stor tro på å sette opp nettet med fill-in og ordinære "wide area" som i W3.

Trafikk fra utlandet løses helt utmerket med å bruke NORn-N men det er jo de færreste som har skjønt poenget med dette konseptet desverre.

NOR1-1,NOR2-2 i grenseområdene vil fungere utmerket men det forhindrer ikke trafikk fra utlandet.
Det er ikke 100% sporbart med mindre man setter en limit til 2 og benytter en "kvasi løsning" som WIDE1-1,NOR2-2

Jeg vet at ikke alle er helt enig i å kombinere WIDEn-N og NORn-N men for de som alltid opererer i slike grenseområder så vil man kunne ivareta sporbarheten men begrense trafikken til kun å holde seg i LA land etter 1hopp. Motsatt vei så vil de som opererer i utlandet også få første hoppet i LA land.

For at det skal virke så må man bruke en path som f.eks WIDE1-1,NOR2-2
NORn-N digiene må ha en limit på 2 iom at UIFLOOD bare er sporbart første og siste hoppet.

Det betyr at om du sender WIDE1-1,WIDE2-2 så får du selvfølgelig bare 1 hopp. Trafikk fra utlandet går kun 1hopp.
De som lokalt bruker WIDE1-1,NOR2-2 vil da gå 3hopp uanz hvor de er i LA-land.

MEN det er et MEN. Det er kun de som bor i slike grenseområder som burde bruke et slikt oppsett. Men de trenger ikke endre path om de skal på norgesturne men skal de til utlandet må de nok endre tilbake til WIDE1-1,WIDE2-2 om de ønsker mer enn 1hopp

Og da faller man tilbake til at man i værste fall får kun 1hopp og da kan man sikkert like greit i grenseområdene sette opp fullverdige med 1 som limit. Da struper man vekk trafikk fra utlandet slik at det ikke propagerer for langt inn i LA-land. Men alle andre digier må da følge fill-in og W3 malen.

LB9KE skrev:
Dersom trafikkbegrensning/filter er argumentet bør det knipes på andre måter, f.eks duplikatreduksjon med økning av "dupe secs"-tid.

Det løser desverre ikke problematikken iom at når man kjører så er det veldig få pakker som er duplikater.
Noe mer enn 15sec i dupe sec synes ikke jeg vi skal anbefalle. Med den tiden så vil meldinger gå rellativt raskt å få ACK eller at de dør ut. Med dupe secs til f.eks 40sec så vil meldingene bruke lang tid før de får ACK eller dør.

Men det er nok mange som kunne endret hvor ofte de sender ut et beacon og hvor langt de ønsker at det skal gå. Her er det mye å vinne. De fleste trackerene i dag kan automatisk veksle mellom to profiler. Kenwoodene kan ha proportional pathing.

Så hvis de med trackere setter ene profilen til ingen path og den andre som vanlig eller profil 1: WIDE1-1 og profil2: WIDE1-1,WIDE2-2 da har man gjort mye for å dele båndbredden.

LB9KE skrev:
Min TH-D72 er stort sett på hele tiden med anbefalt UNPROTO for portabel/mobil etter Wn-N prinsippet W1-1,W2-2 for å kunne nyttiggjøre en midlertidig eller mobil W1-digi og fremdeles være innenfor anbefalingen W3. Jeg skal ikke behøve å tenkte på UNPROTO når jeg tar med radioen ut for feltbruk (det kan jo være et umiddelbart SAR-behov som er oppstått).

Helt enig som bruker så skal man kunne sette antall hopp man ønsker og sysop skal ikke gjøre lure ting for å strupe trafikk. Unntak vil det jo alltid være men synes det er rellativt mange slike desverre.

LB9KE skrev:
For stasjonær bruk er anbefalt UNPROTO W3-3. Dette fordi stasjonærstasjonen er antatt å ha bedre dekning enn ved mobil/portabel bruk og fortrinnsvis ikke skal dupliseres og videresendes av en midlertidig/mobil W1-digi. Vi er dermed avhengig av at LD-digier forholder se til omforent standard i LA og er innstilt til W3.

Helt enig. Ordlyden burde muligens endres litt i anbefalningene iom at W3-3 er en innstilling som gir deg maks rekkevidde men at man burde vurdere om man skal sende W2-2 eller f.eks W2-1. Men om man selv kun når en fill-in så har man jo ikke noe valg annet enn å bruke W1-1 eller kallesignalet på digipeateren.

Her synder jeg desverre litt selv men radioen hjemme nå er satt som proportional pathing slik at jeg har noen uten path og noen med. Sender også med lav effekt.

APRS er på lik linje med ALC og PSK/RTTY etc mao ikke helt plug'n'play det krever at man setter seg litt inn i systemene.

Men det hadde vært fint med noen argumenter fra de som administrerer slike W2 digier for å høre tankegangen og erfaringene med hvorfor det ikke kan løses på andre måter :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2012-07-12 19:03 
Avlogget
Old-timer

Kai,
Sitat:
WIDE1-1,NOR2-2

Disse to parameter representerer jo både UITRACE og UIFLOOD i samme pakke, dog ved at den første er en ren RELAY-erstatning (Fill-in). For at våre digipeatere skal kunne kjøre dette må alle modifiseres til S-versjon (SSn-N) :roll:

Og, å kun satse nasjonalt (NOR) er vel heller ikke så lurt?
Håper ikke dette blir veien å gå ..........

Ellers er det bra at diskusjonen nå er i gang, ser frem til flere innlegg, og ikke minst fra dem som bifaller W2.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2012-07-12 20:26 
Avlogget
Old-timer

LA6IM skrev:
Kai,
Sitat:
WIDE1-1,NOR2-2

Disse to parameter representerer jo både UITRACE og UIFLOOD i samme pakke, dog ved at den første er en ren RELAY-erstatning (Fill-in). For at våre digipeatere skal kunne kjøre dette må alle modifiseres til S-versjon (SSn-N) :roll:

Nei ikke de digiene som støtter både WIDEn-N og NORn-N de takler WIDE1-1,NORn-N helt utmerket.
Det er vel ingen digier i Norge som kun støtter NORn-N ? I så tilfelle er det nok veldig lite trafikk der ;)

Det er nok områder som kun støtter WIDEn-N og de burde da på sikt støtte NORn-N slik at når de som bor i grenseområdene som til dagen f.eks bruker "WIDE1-1,NOR2-2" da slipper å endre path til "WIDE1-1,WIDE2-2".

Første delen er som du sier en ren "relay" erstatning som setter inn eget kallesignal og en UIFLOOD digi som håndterer maks 2hopp er 100% sporbar iom at man i et UIFLOOD system alltid vil vise første og siste pakke.

f.eks hvis LA6IM-2 er en UIFLOOD NOR med maks 2 hopp og UITRACE WIDE med maks 3hopp
LA1TEST er en WIDEn-N og NORn-N

Da blir LA3QMA>WIDE1-1,NOR2-2:

LA3QMA>LA1TEST*,NOR2-2
LA3QMA>LA1TEST*,LA6IM*,NOR2-1

Når den en WIDEn-N/NORn-N dig så blir pakken:
LA3QMA>LA1TEST*,LA6IM*,LA2TEST*,NOR2

SSn-N og NORn-N er jo samme ulla i virkemåte iom at det er UIFLOOD.

LA6IM skrev:
Og, å kun satse nasjonalt (NOR) er vel heller ikke så lurt?
Håper ikke dette blir veien å gå ..........

Det er ikke veien å gå men det er løsningen i de områdene som sliter med mye trafikk fra utlandet. Det ivaretar også at man i eget land fortsatt får 3hopp mens ut av landet går det bare 1hopp.
Trafikk fra utlandet går derfor bare 1hopp inn i LA-nettet. Ulempen er at de som er på besøk i Norge i grenseområdene kun får 1hopp helt til man er minst 2digier inn i landet.

OBS: dette er ikke en anbefalning men en diskusjon på en metode som kan virke i GRENSEområder. Men jeg vil anbefalle et vanlig Fill-In/WIDEn-N opplegg FØR man eventuelt går inn i materien på andre metoder.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2012-07-12 21:33 
Avlogget
Old-timer

Kai,

Ref WIDE1-1,NOR2-2.
Som jeg sa så kan denne parameter sammensetning KUN brukes på digier som er satt opp til å akseptere SSn-N (S-digier, symbolisert med bokstaven S i grønn stjerne), dvs NORn-N som UIFLODD. Disse er nok IKKE tilgjengelig 100% pr idag ;)

Sitat:
Det er vel ingen digier i Norge som kun støtter NORn-N ?

Nei, men det er mange som IKKE støtter NORn-N, og der ligger utfordringen for en slik teoretisk løsning.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2012-07-12 21:43 
Avlogget
Old-timer

Har fulgt med litt på det NOR oppsette og flere har fjernet det grunnet sånne oppsett

LA?###>APU25N,LD?XX*,WIDE3-2,NOR6-6,qAR,

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2012-07-12 23:31 
Avlogget
Old-timer

Det er helt korrekt Lasse.
Tror hovedårsaken til dette var at den enkelte bruker trodde at disse skulle/kunne brukes samtidig. Men, det var jo aldri meningen at begge parameter skulle brukes sammen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2012-07-13 07:37 
Avlogget
Old-timer

LA5PPA skrev:
Har fulgt med litt på det NOR oppsette og flere har fjernet det grunnet sånne oppsett

LA?###>APU25N,LD?XX*,WIDE3-2,NOR6-6,qAR,

Ja akkurat slike eksempler er det vi ikke ønsker og det var vel det LA6IM prøvde å forklare meg i posten over :D
WIDE1-1,NOR2-2 konseptet er helt annerledes og er selvfølgelig avhengig av at hele landet i størst mulig grad støtter W3,NOR2 uten det så faller hele konseptet i d*ss.

De som bruker W3,N6 er folk som bevist utnytter systemet og ødelegger for alt og alle for jeg har vanskelig for å tro at det er uvitenhet.

Jeg har også begrenset NORn-N til 3 pga noen slike tilfeller litt inn i landet. En av digiene har jeg fjernet dette helt.

Jeg har ikke fått testet ut de forskjellige digiene men vil jo tro at vi skal kunne klare å blokkere slike med å sette limit på NOR til 2. Men det forhindrer desverre ikke pakker som WIDE1-1,WIDE3-3,NOR2-2 for det vil vi ikke ha i nettet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2012-07-13 07:45 
Avlogget
Old-timer

Er det rart det er kaos, når selv jeg føler meg forvirret etter å ha lest denne diskusjonen ;-)

Ha en god helg,
LB5JE

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2012-07-13 11:17 
Avlogget
Old-timer

LB5JE skrev:
Er det rart det er kaos, når selv jeg føler meg forvirret etter å ha lest denne diskusjonen ;-)

Ha en god helg,
LB5JE

Tror ikke at du har problemer med å følge diskusjonen.

Anyhow jeg tror man burde få laget en plan hvor man endrer alt slik at man i mest mulig grad følger fill-in og W3 prinsippene og midlertidig slår av noen digier. Dette må jo koordineres på et vis.

Deretter får man jo se om man må fintenke på andre løsninger.

Selv om ikke alle digier i dag kjører kombi av WIDEn-N og NORn-N så kan man lage en plan for at man innen xx.yy.zz har som mål at digiene skal følge en slik standard men med endringen at NORn-N ikke tar mer enn 2hopp.

Når man ser at det er tilnærmet ferdig så kan man komme med anbefalninger til brukerene i grenseområdene om å bruke en annen path.

Men det er jo viktig at folk som er sysoper faktisk er med å deltar i diskusjonen og at man prøver å lage en slagplan som kan virke for alle.

Så jeg ville valgt en løsning som:

1. Endre alt til kombinasjon med fill-in og W3 som faktisk er anbefalningen som virker mange andre plasser i verden.
2. Endre W3 til fill-in eller motsatt eller fjerne noen digier i sin helhet. Mao omstrukturere nettet lokalt. Krever at alle snakker med alle før man begynner.
3. Om punktene over ikke er gode nok. Prøve å få alle til å bli kombinert UITRACE: WIDEn-N Og UIFLOOD:NOR2 og deretter anbefalle folk å bruke pather som "WIDE1-1,WIDEn-N" eller "WIDE1-1,NOR2-N"

Generell anbefalling vil jo være at folk bruker proportional pathing samt sende litt sjeldnere.

Når det gjelder dupetime så anbefaller jeg 15sek og her fungerer dette utmerket. Problemstillingen med dette er at "alle" nabodigiene også må ha samme eller tilnærmet likt oppsett. Trafikkmengden blir den samme men meldinger går igjennom mer effektivt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2012-07-15 19:56 
Avlogget
Old-timer

LB9KE skrev:
LA6IM skrev:
"...Da jeg personlig er fullstendig uenig i konseptet med W2 så utfordrer jeg med dette Sysop'er til å gi meg (og andre) en god forklaring på hvordan en W2 fungerer, og hva som er kriteriet for at en pakke skal bli akseptert eller ikke for relesending gjennom en slik stasjon. Denne forklaring må da ses opp mot virkningen (eller funksjonaliteten) av våre vanlige W1 og W3 digipeatere..."

Jeg bifaller også. Hva er egentlig konseptet med W2?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2012-07-18 14:16 
Avlogget
Old-timer

LA7ECA skrev:
Hva er egentlig konseptet med W2?

Og akkurat det Øyvind er det flere av oss som lurer på, derfor denne tråden i håp om at Sysop'er som konfigurerer "sine" Digipeatere for W2 kan forklare oss dette :roll:

Dagens APRS-kart og egne data fra hver digi forteller at følgende er konfigurert som W2:

LD1FA, LD2LH, LD3BL, LD3KF, LD3NF, LD3SK, LD3TB, LD4GF og LD8NV

Hvorvidt det er flere vites ikke.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2012-07-18 21:17 
Avlogget
Old-timer

Jeg har vært på Hardangervidda og har derfor ikke kunnet hive meg på denne diskusjonen før nå.

Da jeg overtok som APRS-manager i Grenlandgruppen tidligere i år var både LD3SK og LD3BL allerede konfigurert som W2. Jeg har heller ingen forståelse for bakgrunnen for en slik konfigurasjon og har gått med planer om å endre i hvertfall LD3SK til W3. Denne endringen kommer jeg til å sette i drift i løpet av noen dager. LD3BL er jeg mer usikker på hva jeg skal gjøre med siden denne står ganske høyt i terrenget. Jeg håper at denne også kan settes til W3 da denne muligens kan binde den planlagte LD3TE i Tokke i Vest-Telemark inn i nettet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2012-07-19 19:56 
Avlogget
Old-timer

LA6IM skrev:
LD1FA, LD2LH, LD3BL, LD3KF, LD3NF, LD3SK, LD3TB, LD4GF og LD8NV

Hvorvidt det er flere vites ikke.

Er en til som gjør noe rart med pakker som starter på 2

2012-07-19 12:26:19 UTC: LA7LCA>APU25N,LD2RI*,WIDE3-2,qAR,LA3R-10:>130825zUI-View32 V2.03

2012-07-19 06:37:43 UTC: LA1ISA-9>UYUU81,WIDE1-1,WIDE2-2,qAR,LD3HV:`&@nmi=>/]"5&}--
2012-07-19 13:27:05 UTC: LA1ISA-9>VPQP03,LD2RI*,WIDE2-2,qAR,LD3HV:`'`~mI4>/]"64}--
2012-07-19 13:48:18 UTC: LA1ISA-9>VPPW41,LD2RK*,LD2RI*,qAR,LD3HV:`'at!!u>/]"5w}--

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2012-07-22 19:20 
Avlogget
Novice

W2 - Planlagt kaos eller ren uvitenhet?
Nei ingen av delene skal en snakke for seg selv, en del digier ble satt til W2 (2-3 år siden?) etter anbefaling av noen som ikke var "aprs-politi" (eget utsagn) men som mente at dette var det eneste smarte (østlandet). En del sysop`s "ga etter" og satte opp det anbefalte W2.
Dette gjorde også vi; LD1FA.

Leser også i en annen tråd at en del W2-digier faktisk er W1 (men med feil tekst ettersom jeg forsto det).

Ser det blir etterlyst svar fra sysop`s på hvorfor W2 er et smart valg. Jeg velger heller å kaste ballen tilbake og la oss som tydligvis ikke skjønner noe av APRS om hvorfor vi skal velge noe annet. Kanskje lærer vi noe og kan velge det riktige oppsettet som egner seg godt for alle brukere av APRS.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2012-07-22 20:02 
Avlogget
Old-timer

Eneste ønsket er å vite hvordan en W2 digi er satt opp (konfigurert), dvs hvordan den reagerer på mottak av følgende enkelte unproto paths:

WIDE1-1
WIDE2-1
WIDE2-2
WIDE3-3

slik at det er mulig å forstå tankegangen bak det hele.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2012-07-22 20:23 
Avlogget
Old-timer

LA6IM skrev:
Eneste ønsket er å vite hvordan en W2 digi er satt opp (konfigurert), dvs hvordan den reagerer på mottak av følgende enkelte unproto paths:

WIDE1-1
WIDE2-1
WIDE2-2
WIDE3-3

slik at det er mulig å forstå tankegangen bak det hele.

Fra mitt hue:

WIDE1-1 -> DIGICALL*,WIDE1 (eller kanskje bare DIGICALL*)
WIDE2-1 -> DIGICALL*,WIDE2
WIDE2-2 -> DIGICALL*,WIDE2-1
WIDE3-3 -> DIGICALL*,WIDE3-1 (eller kanskje DIGICALL*,WIDE2-1)

Altså kaller jeg en W2 digi en maks 2 hopp digi, mens jeg kaller en W3 digi en maks 3 hopp digi.

73 de LB5JE

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2012-07-22 20:56 
Avlogget
Old-timer

Hans Jørgen,

Dette er en teori, men det som ønskes er uttalelse fra berørte Sysop's (de som drifter nevnte digipeatere) om hvordan DE har satt sine digier opp, ikke hvordan vi mener/tror de har gjort det ;)

Det er ikke sikkert alle har gjort det på samme måte heller ......

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2012-07-26 14:04 
Avlogget
Old-timer

LA6IM skrev:
Hans Jørgen,

Dette er en teori, men det som ønskes er uttalelse fra berørte Sysop's (de som drifter nevnte digipeatere) om hvordan DE har satt sine digier opp, ikke hvordan vi mener/tror de har gjort det ;)

Det er ikke sikkert alle har gjort det på samme måte heller ......

Støttes.

Digier med maks 2 hopp? 3 hopp? I tidligere diskusjoner har vi vært inne på to typer digier: (1) Fill-inn (eller wide-1) som kun tar WIDE1 og hvis trackere setter "WIDE1-1, WIDEn-n" så tar denne kun førstehoppet, og (2) fullverdige (som tar alt av WIDE). Og så har vi en anbefaling om at man normalt skal ha maks tre hopp (men noen mener det bør være flere..), men det er tracker, altså avsender som setter dette. Er det innført en praksis på at digier endrer på hva trackerne har satt? Ikke såvidt jeg har registrert. Mulig jeg er glemsk.

Det er altså mulig jeg er veldig glemsk: Finnes det et dokument som alle kan se, med de aktuelle definisjoner og anbefalinger? Noe som dokumenterer hvordan vi gjør dette her i landet?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2012-07-27 09:28 
Avlogget
Old-timer

LA7ECA skrev:
Digier med maks 2 hopp? 3 hopp?

Nei, de W2-digiene jeg kjente til var mer en slags 1 + 1 hopp løsning, dvs. WIDE1-1 + 1 hopp. De skrev ned alle WIDE2 pakker til 0 (*).

WIDE1-1 -> DIGICALL* = ett hopp
WIDE2-1 -> DIGICALL* = ett hopp
WIDE2-2 -> DIGICALL* = ett hopp (!)
WIDE3-N -> ikke digipeatet

Som tidligere nevnt har jeg vært skeptisk til denne konfigurasjonen hele tiden og Grenlandgruppens digier (LD3SK og LD3BL) er nå endret.

LA7ECA skrev:
Finnes det et dokument som alle kan se, med de aktuelle definisjoner og anbefalinger?

Jeg etterlyser også dette. Kanskje vi i felleskap burde lage et dokument som viser hvordan man best mulig konfigurerer både digier og andre aprs-løsninger? Da bør vi i tilfelle få med både path og Mic-E settinger, da jeg ser det er mange som sliter med dette. Så unngår vi kanskje at noen kjører rundt med path WIDE1-1,WIDE3-3...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2012-07-27 19:59 
Avlogget
Old-timer

LA1TPA skrev:
Jeg etterlyser også dette. Kanskje vi i felleskap burde lage et dokument som viser hvordan man best mulig konfigurerer både digier og andre aprs-løsninger? Da bør vi i tilfelle få med både path og Mic-E settinger, da jeg ser det er mange som sliter med dette. Så unngår vi kanskje at noen kjører rundt med path WIDE1-1,WIDE3-3...

Det er en god ide. Hva med å skrive et forslag til dette på en wiki? For eksempel på aprs.no wikien: http://aprs.no/dokuwiki/doku.php?id=guidelines. Her er det (foreløpig) ingen begrensinger på hvem som kan skrive og det er lett å redigere. Kanskje det er greit å begynne med noen definisjoner. Min tanke er å strukturere det etter type komponenter: tracker, digipeater, igate, osv... Det bør etter min mening gjøres kortfattet og ikke alt for komplisert. Er dere med?

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ] 

Alle tider er UTC + 1 time